ANNONS

Miljökritik mot Ellos efter onödig transport av stolar

Miljökritik mot Ellos efter onödig transport av stolar
Inger Ljung Olsson och Sanne Olsson leder SVT-programmet Plus
Foto: Stina Stjernkvist/SVT

Uppmärksammades i TV när en möbelbeställning gick snett.

ANNONS

Att det tyvärr kan uppstå problem i samband med returer kommer nog knappast som någon nyhet för varken e-handlare eller kunder. Men det som åtminstone ofta stannar vid ett klagomål till kundtjänsten, kan i värsta fall också leda till massmedial uppmärksamhet och kritik för slarvigt milöarbete.

Det fick Ellos erfara när den forna postorderjätten skickade ut fyra stolar till en kund. Senare samma dag som beställningen gjordes upptäckte dock kunden att hon kunde ha fått 25 procent i rabatt, något Ellos inte ska ha informerat om i när hon gjorde sin beställning på telefon.

Irriterande men komiskt

När kunden kontaktade Ellos om saken fick hon beskedet att det inte gick att dra av rabatten i efterhand, varpå den forna postorderjätten startade ett nytt ärende, skickade ut fyra nya stolar och bad kunden att skicka tillbaka de fyra första.

Kunden, som inte förstod varför det skulle vara så svårt att ändra priset i efterhand, tyckte nu att det hela “lät jättebökigt”, och valde därför att vända sig till SVT:s konsumentprogram Plus.

- Först blev jag irriterad, men nu tycker jag bara att alltihop är komiskt. Det är ju inte alls effektivt att skicka stolar fram och tillbaka, säger hon till programmet.

"Verkar som att vi har gjort fel"

Både kunden och Plus har reagerat på att Ellos på sin hemsida uppger att företaget fokuserar på att minska koldioxidutsläppen från varutransporter och resor för att minska påverkan på miljön, något kunden tycker rimmar illa med det som har inträffat.

Ellos medger i ett mail till SVT att de borde ha agerat annorlunda och gett kunden rabatt på den ursprungliga beställningen.

- I detta fall verkar det som att vi har gjort fel och det ska vi självklart se över och säkerställa att det inte händer igen, skriver företagets Customer Relations Manager Katja Widlund i ett mail till TV-kanalen.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se