ANNONS

Midsommarveckan tog ner Adlibris logistiksystem i ett dygn

Midsommarveckan tog ner Adlibris logistiksystem i ett dygn
ADLIBRIS LAGER I MORGONGÅVA

"12 procent får sina böcker senare än vad vi lovat".

ANNONS

E-handelsföretaget Adlibris hade det kämpigt under julhandeln. För att göra en lång historia kort; i mitten av december hade fortfarande inte alla beställningar från Black Friday delats ut, och strax före julafton kom beskedet att Adlibris inte skulle hinna leverera alla julklappar i tid.

LÄS ÄVEN: Adlibris: 2 procent av julpaketen kom inte fram i tid

Nu har ännu en högtid passerat och då fick Adlibris problem igen. Bokhandlaren fick ett driftstopp under midsommarveckan som har orsakat stora leveransproblem. Det rapporterar Svensk Bokhandel

På Adlibris Facebooksida möts man av ett flertal missnöjda kunders inlägg;

– Avbeställde precis min beställning och åker och köper produkten i butik då det börjar bli bråttom, era leveranstider är under all kritik, skriver en person i ett Facebook-inlägg riktat till Adlibris.

– Vad har hänt med Adlibris leveranstider? huuuur kan det ta så lång tid? Det finns faktiskt ingen logisk förklaring. Efter tio dagar har böckerna fortfarande inte kommit trots "prioriterad leverans", födelsedagspaketet imorgon får alltså utebli, skriver en annan person i samma forum.

SvB har pratat med Adlibris nordiska försäljningschef Sakari Luovio om det senaste driftsstoppet som resulterade i att hela Adlibris logistiksystem låg nere i ett dygn. 

– Det innebär att cirka tolv procent av våra kunder har fått sina böcker en till två dagar senare än vad vi lovat. Cirka två procent har behövt vänta längre än så. Vi har gått från en produkt, böcker, till 15 olika produktkategorier. Det har bidragit till växtvärk, som utmaningar inom logistiken, säger Sakari Luovio och fortsätter:

– Det påverkar givetvis ett antal parametrar, men kunderna är det viktigaste för oss. De betalar våra löner, och vi jpbbar på att vinna tillbaka förtroendet hos dem. Vi försöker att bli bättre på de saker som e-handel handlar om; leverans, bra priser och smidighet. Vi är bra prissatta och det är enkelt att handla hos oss, men vi behöver bli bättre på leveranserna.

Adlibris har under juni förlängt leveranslöftet från normalt 1-2 dagar till 4-6 dagar.

– Vi har en jättestor peak i andra veckan av augusti när kursboksförsäljningen drar igång och försäljningen går upp dramatiskt. Vi har en stark tro att vi kommer klara det trycket, säger Sakari Louvio.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap