Under förra årets julhandel valde elektronikkedjan Media Markt att förlänga julhandeln med taxileveranser. I Stockholmsområdet kunde Media Markts kunder beställa varor på nätet fram till den 23 december innan 12:00, och ha klapparna framme innan julafton. Detta var möjligt via ett samarbete med Taxi Stockholm som hämtade upp och körde ut beställda produkter.
E-handlare såg det hela mest som ett PR-trick men vi vet sedan tidigare att Media Markt även använder sig av taxileveranser i Tyskland. Där det i Hamburg skall vara flera av Media Markts butiker som erbjuder denna tjänst.
Kan bli ett återkommande inslag
Nu har det svenska experimentet med taxileveranser nominerats till Årets logistikinnovation vid Retail Awards 2014. Media Markt verkar ta det temporära fraktsättet seriöst och hoppas kunna införa det igen:
– Med hjälp av vår partner Taxi Stockholm möjliggjordes en förlängning av julhandeln för våra kunder i storstockholm. Vi tror och hoppas att detta kommer att bli ett återkommande inslag hos Media Markt, säger Carl Lumsden, logistikansvarig på Media Markt.
Retail Awards har även en e-handelskategori, Årets e-handel, och där finner vi finalisterna Babyshop.se, MQ,se och Lexingtoncompany.se. Vilken som tar hem vinsten av dessa, och om Media Markt vinner logistiken, får vi reda på den 13 maj. Andra nominerade nätbutiker är Webhallen, som Årets butikskedja, och Gymgrossisten, som Årets komet.
Källa: Press