ANNONS

Mat.se ökar med 50 procent - miljonomsättning i Skåne

Mat.se ökar med 50 procent - miljonomsättning i Skåne
Mat.se ska vara lönsamt när omsättningen når 600 miljoner

Samma dag-leveranserna har tagits väl emot av Mat.se-kunderna som handlade för 23 miljoner i april.

ANNONS

Trots att påsken med alla tillhörande matinköp i år inföll redan i mars kunde Mat.se i dag konstatera att även april bjöd på goda siffror. Försäljningen för månaden kom upp i drygt 23 miljoner, att jämföra med drygt 15 miljoner förra året.

Ökningen var tydlig på alla bolagets områden, Stockholm, Göteborg och västra Skåne, och i Skåne kom försäljningen upp i en miljon för april. Detta trots att Mat.se lanserade sina leveranser i regionen så sent som i januari.

- Det tickar på i bra tempo. Västra Skåne växer precis på samma sätt som våra andra marknader. Så det är som förväntat, vilket är kul, säger Måns Danielson, VD på Mat.se.

Fler lokala produkter

Mat.se införde nyligen samma dag-leveranser på alla platser där företaget har verksamhet. Det innebär att det nu går att beställa sina varor fram till klockan 13.00 och då är den första leveransluckan mellan 16.00 och 18.00. 

- Det fungerar bra. Vi upplever en positiv effekt men det är lite tidigt att säga exakt hur det har påverkat. Men det är många som beställer samma dag.

Enligt Måns Danielson är samma dag-leveranserna, precis som bakluckeleveranserna, ett sätt för Mat.se att förenkla för kunderna, något han menar är nödvändigt för att lyckas i branschen. Företaget tittar för närvarande också på att utveckla sitt sortiment.

- Vi kan ju till exempel ta in mer lokala produkter. Ekologiskt och hållbart är jätteviktigt i vår värld. Det är en av anledningarna till varför vi finns. Så kan vi sälja mer närproducerat och ekologiskt hade det varit extremt positivt.

Lagt pengar på marknadsföring

Mat.se ska enligt Måns Danielson ha hittat en tillräckligt smart modell för att leverera samma dag för att kostnaderna inte ska påverkas för mycket i negativ riktning.

- Nu har vi lagt stora summor på marknadsföring för att få människor att handla på ett nytt sätt och då är det inte konstigt att vi har de kostnaderna vi har. Men långsiktigt är jag helt övertygad om att lönsamheten kommer att fungera, säger han.

När tror du att bolaget är lönsamt då?

- Vi har inte satt en exakt tidpunkt men när vi omsätter 600 miljoner, då ska vi gå med lönsamhet.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se