ANNONS

Mathandeln online leder skiftet mot ekologiskt

Mathandeln online leder skiftet mot ekologiskt
Onlinekunder handlar oftare ekologiskt

Danskarna leder ekoligan, men i Sverige går skiftet mot mer ekologiskt allra fortast - och det är på nätet som den snabbaste utvecklingen sker.

ANNONS

Med en ökning på 39 procent från året innan är Sverige det land som i allra snabbast tempo omfamnar ekologisk mat. Nu står den ekologiska försäljningen för 7,7 procent av den totala markanden för livsmedelsförsäljning i Sverige, enligt informationssajten Ekoweb.

Med 8,3 procent är Danmark det land som har högst andel ekologisk försäljning, men Sverige visar alltså upp en snabbare ökning. Och skiftet mot ekologiskt går snabbare på nätet än i den traditionella handeln.

Eko på nätet växer med 40 procent

På nätet är andelen ekologiskt uppe i 10-15 procent, en trend som även aktörer som Mat.se bekräftar för Ehandel.se.

- Det innebär en försäljning över nätet av ekologiska livsmedel i Sverige på drygt 0,5 miljarder kronor 2015. Försäljningen av ekologiska livsmedel i näthandeln växer för närvarande över året med 40 procent, skriver Cecilia Ryegård, redaktör på Ekoweb.

Ekoweb ser en ökning av ekologiskt inom både matförsäljning och hotell och restaurang. Årets största succé står den ekologiska vinförsäljningen för, som efter att ha ökat med 68 procent gjort Systembolaget till Sveriges nästa största återförsäljare av ekologiska produkter.

Enligt Ekoweb har priserna på ekologiska livsmedel legat i princip stilla under året som gått.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se