ANNONS

MQ:s e-handelschef Mikael Stålnacke går till NA-KD som planerar omnikanal

MQ:s e-handelschef Mikael Stålnacke går till NA-KD som planerar omnikanal
Mikael Stålnacke, omnikanalsexpert

Nelly-grundarens nya startup NA-KD.com rekryterar Mikael Stålnacke ifrån MQ och avslöjar planer på fysiska butiker.

ANNONS

Mikael Stålnacke är en känd e-handelsprofil som gärna går upp på scenen och berättar om sina erfarenheter. Han var bland annat tidigt ute och berättade om hur trafiken till modesajten dominerades av mobila enheter.

Efter fyra år som e-handels- och omnikanalschef på butikskedjan MQ är det nu dags för nya äventyr och Mikael Stålnacke överger inte näthandeln utan går snarare djupare in i den. Han väljer nämligen att hoppa på Nelly-grundaren Jarno Vanhatapios nya e-handelsprojekt.

- Jag kommer jobba som VD för dotterbolaget Country-Dreams.se samt att jag kommer vara försäljningschef på NA-KD.com, så jag ingår i ledningsgruppen och rapporterar till Jarno, säger Mikael Stålnacke.

Vi avslöjade förvärvet av Country-dreams redan i maj i år och tydligen har det gått bra sedan NA-KD lade vantarna på butiken.

- Mikael blir VD på tidigare förvärvet CountryDreams som vi har en tillväxttakt sen uppköpet på cirka 70 procent, men primärt blir han en kraft på NA-KD.com där han är sales manager och en del av ledningen, säger Jarno Vanhatapio, grundare och VD för e-handeln NA-KD.

Mikael Stålnacke, som började på NA-KD redan igår, meddelar också att han är mycket laddad inför uppdraget.

- Jag tror stenhårt på konceptet här och vill köra en ny utmaning efter 4 år på MQ, säger Mikael Stålnacke.

"Förhandlar om butiker"

När vi pratar med Jarno Vanhatapio står det även klart att NA-KD inte kommer vara en renodlad e-handlare vilket planerna tidigare gett sken av. Utan omnichannel är minst sagt på agendan, där Mikael Stålnacke kommer ha en central roll.

- Han kommer också ansvara för kundklubben och assistera med sin kunskap när vi går omni-channel. Vi kommer tids nog att verka i alla kanaler, och vi förhandlar om butiker just nu, säger Jarno Vanhatapio och tillägger:

- Gällande Mikael så är jag väldigt glad att han kommit över till mitt gäng. Han är väldigt kompetent, ödmjuk och hårt arbetande och vi kommer att jobba tätt ihop.

Taktar runt 50 miljoner

Att NA-KD även har en plan för den fysiska handeln är inte det enda som ligger på bordet. Jarno Vanhatapio meddelar att det finns mer som händer bakom kulisserna.

- Det handlar om tre hela divisioner på företaget som redan dragit igång men som vi ligger lågt med. Jag kommer berätta om den delen när vi har en årstakt på våra siter och nätverk på 100 MSEK brutto. Vi har cirka hälften av det nu efter 6 månader och har redan skeppat till ett trettiotal länder, säger Jarno Vanhatapio.

Nära 40 000 följare innan lansering

Just nu är det dock fokus på den "riktiga premiären" av NA-KD som beräknas ske i början av 2016.

- Vi har redan fått fäste med idén efter sex månader i drift och NA-KD.com kommer denna vecka börja bjuda in testkunder till själva huvudsiten, även om den inte har riktigt premiär förrän januari-februari då vårat eget sortiment kommer in. Våra designer började först jobba i maj-juni och ledtiderna på private label är som dom är. Därför ligger vi lågt med marketing, även om vi redan har cirka 40 000 följare på instagram innan vi har öppnat, säger Jarno Vanhatapio.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se