Släkten är värst sägs det och mannen bakom Instacart är Apoorva Mehta, tidigare anställd som ”Supply chain engineer” på Amazon, som nu använder sina erfarenheter från e-handelsjätten för att skapa en mer effektiv köp- och leveransupplevelse.
Instacart startade i juni och ska redan ha tiotusentals artiklar från olika lokala butiker till försäljning. För tillfället är Instacart en ren mobil upplevelse och tjänsten är bara tillgängligt för iPhone. Och eftersom det fortfarande befinner sig i ett tidigt skede så ska det bara gå att ladda ner appen om man fått en inbjudan.
I appen kan användaren göra sin beställning och välja mellan en mängd olika artiklar, allt från matvaror och sprit till tidningar, snacks och toalettartiklar. Varulagret köps från lokala livsmedelsbutiker och Mehta har satt ihop en flotta av leveranspersonal som betalas per timme för att plocka upp beställningarna från de lokala butikerna och leverera dem direkt till kunden.
Vill konkurrera med Amazon
Instacart är för tillfället uppe och springer i San Francisco, Mountain View och Palo Alto. Kunderna kan välja mellan att få varorna levererade inom en eller tre timmar mellan klockan 10.00 till 21.00. För det betalar man en fast kostnad på $9.99 respektive $3.99.
För tillfället håller Instacart på för fullt med att lista sina produkter på ett så smidigt sätt som möjligt. Så småningom ska användaren kunna bryta ner urvalet i kategorier och kunna välja rakkräm eller toalettpapper baserat på varumärke, närhet till butiken (snabbare leverans) och pris.
Instacart fokuserar just nu på livsmedel men planerar att utveckla sitt sortiment och man vill så småningom bli ett Amazon.com med en timmes leverans. Inom kort planerar man att lansera en Android-version av Instacart och även erbjuda tjänsten via nätet.
Källa: TechCrunch