Med fars dag och julen för dörren går Jenny Rydhström, VD, och Björn Hansson, teknikchef, på Gents snart in i årets mest aktiva säsong. Bolaget säljer skönhetsprodukter för män i form av exempelvis tvålar och rakningsprodukter av lite högre kvalitet. Och det är ett sortiment som lockar allt fler. Under året som slutade sista juni omsatte bolaget 21 miljoner kronor och målet är att komma upp i 35 miljoner det här året.
- Det går väldigt bra. Jag är väldigt nöjd, det går uppåt och vi har bra tillväxt. Just nu pendlar vi mellan 30 och 50 procent i tillväxt varje månad jämfört med samma månad föregående år, säger Jenny Rydhström.
Vad är det som gör att ni växer så mycket?
- Det är flera faktorer. En är skäggtrenden. De är en ny marknad, med flera produkter som inte funnits tidigare. De här produkterna finns inte i dagligvaruhandeln så du måste nästan gå till specialbutikerna, och då plockar de på sig annat och får upp ögonen för branschen.
Gents säljer exklusiva skönhetsprodukter för män
Skäggtrend ökar försäljningen
Hon berättar att företaget också gjort en större omorganisation och mer eller mindre gått från att vara ett enmansföretag till att bland annat ha anställt en marknadschef och en grafiker, något som i sin tur har lett till en god ekonomisk utveckling. I dag arbetar totalt 18 personer med Gents.
- Ungefär vart fjärde år måste man byta kostym och för oss inträffade det för ungefär ett och halvt år sedan. Då var det ohållbart. Vi var tre personer som jobbade med e-handeln och det kvävde tillväxten, förklarar Jenny Rydhström.
När kunderna väl har provat lite exklusivare produkter vill de inte gärna gå tillbaka enligt Gents
Men den här skäggtrenden, finns det inte en risk att den är ganska tillfällig?
- Jo, jag tror att det är en tillfällig grej, men när man väl har fått smak för de här produkterna, och då menar jag inte bara skäggprodukterna, utan kvalitetsgrejerna, och intresset för ditt utseende som man, så tror jag inte att man går tillbaka.
- Jag tror inte att det kommer att minska. Även om det inte skulle vara så populärt med långt skägg längre så kanske man ändå behåller en del skägg och då har man fortfarande behov av produkterna, tillägger Björn Hansson.
I Gents sortiment ingår allt från mustaschhållare som ska hålla mustaschen på plats på natten ("ingen storsäljare"), till skäggoljor och kosttillskott för en bättre skäggväxt. Något för de flesta, med andra ord.
Jenny Rydhström och Björn Hansson
Och med de allt bättre försäljningssiffrorna har flera investeringar följt. Bland annat har bolaget en ny sajt i antågande. Den finns för närvarande som testversion och kommer att smygas in steg för steg de kommande veckorna. Jenny Rydhström och Björn Hansson säger sig ha dragit sig lite för att göra om sajten eftersom den gamla fungerat så bra, och eftersom de har en så hög andel återkommande kunder som kan tänkas gilla sajten som den är.
- Man växer ju in i en plattform och tekniken blir snabbt föråldrad. Man måste byta ut designen med jämna mellanrum, och vi har ändå väntat ganska länge. Men hade vi gjort en ny design för två år sedan hade vi fått göra om den ändå eftersom det är först på senare tid det har blivit aktuellt med responsiva sajter, säger Björn Hansson, och fortsätter:
- Det är mycket nytt, inte bara kosmetiska ändringar utan vi har tänkt igenom för att göra det så enkelt som möjligt att genomföra ett köp. Vi jobbar fortfarande på den. Där är mer att göra men det känns bra.
En smygtitt på den nya sajten som just nu är i beta
"Fysisk butik en enorm investering"
Medan många företag i handelsbranschen är i full färd med att tänka ut hur de på bästa sätt tar sig an en omnikanalsstrategi genom att få e-handeln och de fysiska butikerna att fungera ihop, har Gents valt att gå åt det motsatta hållet. Gents finns även i form av en butik i centrala Helsingborg, men de två kanalerna är uppdelade i två bolag och jobbar på helt olika sätt. Och enligt Jenny Rydhström finns det inga planer på fler fysiska butiker i nuläget.
- Jag vet att jag går emot all trend just nu men jag tror inte att det är framtiden. Man blir otroligt splittrad som företag. En fysisk butik är så lokal och man får ju tänka på hur många man når med en butik. Ska du tillfredsställa alla e-handelns kunder då ska du ha butiker överallt. Det är en enorm investering och ett risktagande. Visst finns det vinster men kostnaderna är också höga. Det blir splittrat för organisationen.
Gents lager är uppdelat i två rum och det är i detta produkterna hamnar först
Men kan inte butiker också utgöra marknadsföring, särskilt när man som ni till exempel kan erbjuda olika behandlingar med era produkter?
- Jag tror att det kanske har en viss betydelse i creddsammanhang, att vi visar att vi har provat produkterna och vet vad vi pratar om. Det har verkligen en poäng, att när vi tar fram ett nytt skäggvax testar vi det i butiken i ett par månader och kunderna får tycka till och sen sätter vi det i produktion på riktigt, säger Jenny Rydhström.
- Men det är också mycket jobb. Jag är ju en e-handelskvinna, eller en affärskvinna eller hur man nu ska uttrycka det, och det är en helt annan typ av verksamhet att driva en butik. Det är helt andra frågor som dyker upp - allt från tillståndsfrågor till miljöfrågor och det kan vara rätt meckigt.
En annan sak som Gents har fokuserat på de senaste åren är att analysera vilka som är bolagets kunder. Med hjälp av en analys som posten har gjort av Gents 130 000 registrerade kunder har företaget fått klart för sig att de är särskilt starka i kundgrupper med namn som "Lyxlirarna" och "På väg upp". Därför vet företaget att ungefär hälften av kunderna, "lyxlirarna", tjänar över 700 000 kronor om året och den andra hälften, de som är "på väg upp", tjänar under 100 000.
- Det är inte priset som avgör utan det handlar mer om en livsstil som man kan tänka sig att förknippas med och inspireras av, kommenterar Jenny Rydhström.
Med julen för dörren går Gents in i sin mest aktiva säsong
Skulle ni inte kunna vända er till alla män egentligen?
- Vi försökte det, och det här är det roligaste experimentet i världshistorien, tycker jag. Fast det kostade mycket pengar. Vi skulle göra TV-reklam på TV4 och lade 1,5 miljon på det bara i Stockholm. Vi skulle bland annat synas i samband med Let’s Dance, men nu när vi har segmenterat våra kunder och kollar vilka som tittar på Let’s Dance är det väldigt tydligt att vi inte har några kunder i den gruppen, “Fredagsmysarna” heter den, säger Jenny Rydhström, och fortsätter:
- Våra kunder är inte ens hemma fredag kväll. De tittar på TV söndag kväll ganska sent och då lade vi nästan inget alls. Nu har vi blivit mycket mer nischade. Men man lär så länge man lever.
Söker ny VD
Jenny Rydhström har arbetat med Gents i fem år, men har nu bestämt sig för att gå vidare. Företaget har redan fått in ett antal kandidater till hennes tjänst och förhoppningen är att ha någon på plats åtminstone i början av 2016.
- Jag har gjort det här sedan 2010 och börjar känna att det behövs nytt blod. Jag ska ha barn i mars och har redan jobbat mig igenom en mammaledighet och det var inte så jättekul för någon av de inblandade. Vi har en bra tillväxt och en bra plan och står i startgroparna för flera intressanta projekt och jag tror att det finns andra människor som är bättre lämpade för det jobbet än vad jag är, säger hon.
- Jag har tagit bolaget från noll till trettio miljoner, så nu kan någon annan få ta över.
Utanför Gents lager i Helsingborg har företaget tillgång till en egen järnväg som är fullt fungerande