Den globala lyxvintage-marknadsplatsen, Vestiaire Collective, grundades i Paris 2009 och har idag över 8 miljoner medlemmar i 50 länder. Företaget har mer än 300 anställda och kontor i Paris, London, New York, Milano, Berlin och Hong Kong.
- Allt började med en enkel fråga: Varför ska så mycket lyxmode ligga oanvänt i våra garderober? Skulle det kunna finnas ett sätt att förlänga plaggens livslängd? Skriver företaget på sin sajt.
Marknadsplatsen får in cirka 30 000 nya föremål varje vecka, vilket resulterar i ungefär 3 500 nya varor på sajten varje dag. Men innan en produkt hamnar på sajten kontrolleras varje produkt av experter för att garantera äktheten. Sammanlagt tillhandahåller e-vintagebutiken över 900 000 produkter.
Tar in investerare efter investerare
Sist vi hörde något ifrån företaget var under 2017, när den franska e-handlaren stängde en investeringsrunda på 58 miljoner euro, eller cirka 551 miljoner svenska kronor. Då skulle Vestiaire Collective stärka sin position i Europa och USA, samt expandera till Asien.
LÄS ÄVEN: "Lyxvintage"-företag tar in 58 miljoner euro
Sedan dess har aktören jobbat på under tystnad. Men nu kommer nästa nyhet - Vestiaire Collective har fått in ytterligare investering och den här gången handlar det om 40 miljoner euro, vilket motsvarar nära 425 miljoner kronor.
Den här gången kommer pengatillskottet främst från investmentbolaget Bpifrance men de redan existerande aktieägare Eurazeo, Vitruvian Partners, Idinvest Partners och Balderton Capital återinvesterade också denna runda.
"Teknik och data ska bli basen"
De färska 40 miljonerna ska användas till att stärka Vestiaire Collectives globala community och bolagets internationella tillväxt och expansion, men också till att skapa innovativa tekniska lösningar.
– Jag är personligen väldigt glad över att skala verksamheten och fortsätta att revolutionera modebranschen tillsammans med medgrundarna, Fanny Moizant och Sophie Hersan, och resten av gänget, säger Max Bittner, vd för Vestiaire Collective, i ett pressmeddelande och tillägger:
– Vi vill bygga ett internationellt företag där teknik och data är basen. Detta genom att använda Vestairs Collectives exceptionella varumärke och mode-DNA.
120 nya medarbetare
Enligt bolaget är cirka 79 procent av den franska sajtens transaktioner gränsöverskridande därför har företaget satsat hårt på sin expansion.
Max Bittner tillsattes som vd på Vestiaire i januari i år, och bara under de senaste månaderna har han rekryterat 120 nya medarbetare till sina sex kontor men med särskild vikt på att vidareutveckla tech-teamet.
– Vi är glada över att få stötta Max och hans team under modeindustrins omvandling. Vi tror starkt på att kombinera teknik och data med mode. De kommer att bli världsomspännande ledare inom sitt segment, säger Charlotte Corbaz, chef på Bpifrance.
Senast laserades Vestiairecollective.com på flera nya marknader så som Taiwan, Thailand, Indonesien, Indien, Malaysia, UAE, Saudiarabien, Israel, Brasilien och Mexiko.