Med nätverk som Instagram, Facebook, Snapchat och Youtube finns det en uppsjö av möjligheter för e-handlare att interagera med sina kunder - och för all del för kunderna att interagera med varandra. Men Lyko såg ett behov av ett särskilt nätverk riktat mot skönhet i allmänhet och det egna sortimentet i synnerhet - och väljer nu att lansera en egen social plattform.
"Bygger ekosystem runt trafiken"
Den har fått namnet Lyko Social, och går att nå via Lykos vanliga sajt.
- Det vi gör är att bygga ett ekosystem runt trafiken, berättar företagets medgrundare Rickard Lyko för Ehandel.se.
LÄS ÄVEN: Lykos VD: Svårt att sälja nya produkter på nätet
Den som blir medlem i Lykos nätverk kan precis som i andra sociala nätverk följa både varumärken, företag och personer de är vänner med. Varje användare får en egen profil där de kan bygga upp ett flöde av andras inlägg. Medlemmarna kan utbyta erfarenheter och tips, men också betygsätta produkter och få inspiration.
Är det lite som ett miniatyr-Facebook?
- Ja, det skulle man kunna säga. Fast inom vår nisch då.
Kan följa stylister och frisörer
Eftersom medlemmarna kan följa personer som använder samma produkter som de själva gör, hoppas Lyko på att företagets kunder via nätverket ska få tips på nya produkter.
- Om du inte redan vet vad du vill ha kan det vara svårt att hitta det du är ute efter. Det är något vi har varit lite dåliga på. Men här kan du också följa stylister och frisörer, och få tips på produkter den vägen.
Rickard Lyko bedömer att satsningen på en social plattform är ganska unik bland svenska e-handlare - inte minst eftersom den kostar en del att bygga. Vad just Lykos variant har gått loss på, vill han dock inte avslöja.
Hur många medlemmar har ni hunnit få hittills?
- Alla som handlar hos oss blir indirekt medlemmar även om de kanske inte har varit aktiva i nätverket ännu. Och vi har 1,4 miljoner registrerade kunder.
LÄS ÄVEN: Lyko satsar helt på sociala medier - anlitar influencers
Slipper köpa tillbaka kunderna
Utöver att plattformen är tänkt att ge ett ökat värde för kunderna, ser Lyko också sitt nätverk som ett sätt att samla in mer data kring företagets produkter. De ser vilka varor som är populära, och kan på så sätt hålla sig relevanta mellan kundbesöken - och förhoppningsvis få kunderna att besöka Lyko oftare.
- Det kan gå lite tid mellan varje köp och på det här sättet slipper vi köpa tillbaka trafiken varje gång. Vi vill tillföra något i människors vardag och hjälpa våra kunder att hitta rätt produkter, avslutar Rickard Lyko.