Precis som de flesta traditionella modekedjor har Lindex gjort flera satsningar på e-handeln de senaste åren.
LÄS ÄVEN: Nu kommer Lindex app
Men att sälja i sin egen e-handel är kanske inte alltid tillräckligt, och i början av sommaren lanserade modekedjan vad som skulle bli en helt ny försäljningskanal.
Skulle nå en yngre målgrupp
Det handlade om att sälja delar av sortimentet - främst utvalda underkläder - i e-handelsföretaget Nellys nätbutik. Ambitionen var bland annat att nå en yngre kundskara.
- På Lindex tror vi att vårt sätt att kombinera vår e-handel och digitala närvaro med våra fysiska butiker, samt hur kanalerna stärker varandra, är en nyckel till vår konkurrenskraft. Lindex Shop Online startade för ett årtionde sedan och att samarbeta med en stor onlineaktör som Nelly är ett naturligt nästa steg, sade Sophie Ready, Digital Partnerships Manager på Lindex, i samband med premiären.
LÄS ÄVEN: Lindex till Nellys e-handel - ska nå yngre målgrupp
Ehandel.se tog i början av veckan kontakt med Lindex för att fråga hur det hade gått med samarbetet. Då visade det sig att det som sågs som ett naturligt nästa steg, åtminstone har gett en del utdelning.
- Vi kan tyvärr inte kommentera några försäljningssiffor, men det vi kan säga är att vi ser ett intresse för våra produkter, skriver Lindex presstjänst i ett mejl till redaktionen.
Ser samarbetet som komplement
Mer exakt ska samarbetet mellan de båda modeföretagen gå till som så att Nelly gör ett urval av Lindex underklädessortiment, som sedan läggs ut till försäljning på Nelly.se.
Ser ni någon risk för att samarbetet konkurrerar med er egen e-handel?
- Vi ser detta partnerskap som ett komplement till vår egen e-handel och alltså inget som vi konkurrerar med.
LÄS ÄVEN: Nu tar Susanne Ehnbåge över Lindex