ANNONS

Linas Matkasse backar för första gången sedan starten

Linas Matkasse backar för första gången sedan starten
Lina Gebäck, grundare Linas Matkasse

Omsättningen minskade med 38 miljoner kronor.

ANNONS

Linas Matkasse, som egentligen heter Carolinas Matkasse AB, har nu lämnat in sin årsredovisning för 2017 och för första gången sedan starten så backar företaget gällande försäljningen.

Från att året innan ha omsatt strax över 700 miljoner så minskade nettoomsättningen i fjol till strax under 664 miljoner kronor. Anledningen är ingen hemlighet utan redan i slutet av förra året så kunde vi rapportera att de färdiga middagslösningarna backade till förmån för lösplockad mat. Och Linas Matkasse levererar just färdigplanerade matkassar.

LÄS ÄVEN: Lösplocket tar över - nu går middagskassarna back

I årsrapporten kan man också läsa:

- Livsmedelförsäljning online har haft en stark tillväxt under 2017. Allt fler väljer att köpa sina livsmedel online. Segmentet middagslösningar har dock minskat och konsumenten efterfrågar ökad flexibilitet, vilket har påverkat företaget som redovisade en svagare lönsamhetsutveckling än förväntat under 2017.

Linas Matkasse är ingen förlustmaskin, som vissa andra matbutiker online, utan har för det mesta varit lönsamma sedan starten. Trots den minskade försäljningen i fjol så gör man dock endast ett litet minusresultat på 8 847 kronor. Rörelseresultatet hamnar samtidigt på plus två miljoner kronor.

Låter numera kunden välja själv

För att möta upp kundernas nya krav på flexibilitet så meddelade Linas Matkasse nyligen att de skulle börja låta kunderna justera sina färdigplanerade matkassar.

LÄS ÄVEN: Linas Matkasse tänker om efter 10 år - låter kunden välja

Trots den negativa utvecklingen för färdigplanerade lösningar så ser Linas Matkasse positivt på framtiden.

- Den digitala mathandeln förväntas växa ytterligare under 2018, till följd av ökad efterfrågan från konsumenterna. Linas Matkasse är ett starkt varumärke som förknippas med innovation, hög kvalitet, hälsa och välbalanserad och god mat. Produktutveckling, effektiva inköp och smarta logistiklösningar samt ett starkt varumärke gör att Carolinas Matkasse AB är väl förberett för den framtida utvecklingen, skriver företaget i årsrapporten.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se