Trånga utrymmen, långa köer och avier från olika leverantörer som kräver att man som kund besöker flera ombud.
För fastighetsföretaget Atrium Ljungberg var det ingen tvekan om att det befintliga nätet av e-handelsombud ibland lämnar en del att önska. Därför grundades dotterbolaget Leveriet, som lanserades som ett lyxigare paketombud.
LÄS ÄVEN: Företaget som ska leverera lyxigare paketombud till jul
- Vi ville göra något för att öka servicen och skapa en bättre upplevelse. Så det var där vi började, berättar Mattias Celinder, affärsområdeschef på Atrium Ljungberg, för Ehandel.se.
"Valfrihet är det viktigaste"
Leveriets resa började i augusti 2018 och i samband med julhandeln öppnades två pilotombud. De ligger i Stockholm och Malmö - i de Atrium Ljungberg-ägda köpcentren Sickla och Mobilia - och erbjuder bland annat sittplatser som ska göra det mer angenämt att köa. Det finns också ett bord där kunder kan packa och packa upp varor, möjlighet till presentinslagning och att köpa nytt emballage, samt provrum där man kan prova e-handlade plagg.
Det går också att lämna kartonger och annat emballage för återvinning direkt i Leveriets lokaler.
- Det är både en hållbarhetsfråga och en service till våra kunder som slipper bära med sig onödigt emballage hem.
Men är det oftast inte smidigare att bära hem varan i paketet och att prova sina e-handlade kläder hemma?
- Vi har utgått från att alla är olika och att behoven kan se olika ut i olika situationer. Vi tycker att valfrihet är det viktigaste, men vill visa att möjligheten finns. Sedan handlar det också om en beteendeförändring, det här är ju på många sätt någonting nytt och som konsument är man van vid att göra på ett visst sätt.
Leveriet vill göra besöket hos paketombudet till en lyxigare upplevelse
Oberoende av fraktaktör
Mattias Celinder berättar att en del kunder har blivit positivt överraskade av exempelvis provrummen, men trots det valt att gå raka vägen hem med sitt paket under armen.
- Då kanske man nästa gång väljer att testa kläderna på plats. Men det är absolut inget måste utan vi vill vara så kundvänliga som möjligt.
Trots den relativt korta tid som gått sedan lanseringen, har Leveriets två ombud enligt Mattias Celinder hunnit bygga upp en daglig ström av kunder som kommer för att hämta paket. Eftersom ombuden i regel bara erbjuds som alternativ till dem som har ett postnummer som ligger i närheten, är målgruppen dock fortfarande ganska begränsad.
Något som skiljer Leveriet från andra paketombud är att projektet bygger på ett samarbete mellan Atrium Ljungberg samt PostNord, DB Schenker, DHL och UPS. Det innebär att man som konsument kan hämta upp sina paket hos Leveriet oberoende av vilken av leverantörerna ovan som tagit hand om frakten.
Börjar med egna byggnader
Framöver ser Leveriet bland annat framför sig att fler fraktaktörer ansluts till projektet och att de egna ombuden blir fler. Men det finns också andra planer i pipelinen. En av dem är att göra Leveriet till vad Mattias Celinder beskriver som ett "utskjutet lager", vilket innebär att e-handlare ska kunna hyra en form av lageryta hos Leveriet.
På det sättet skulle populära produkter kunna förvaras direkt hos ombudet, som snabbare kan få ut dem till slutkonsumenten. Ett första sådant samarbete finns redan på plats eftersom Leveriet inom några veckor ska börja förvara varor åt möbelföretaget Svenssons i Lammhult.
- Vi samarbetar gärna med andra aktörer. Det finns hur stora möjligheter som helst i det här, som vi ser det.
Vad är annars nästa steg för Leveriets del?
- För att det ska bli något av det här så bör det ju rullas ut på fler ställen, och det är väl ingen kioskvältare att vi troligtvis till en början kommer att öppna fler i våra egna anläggningar. Men på sikt är vårt önskemål att det här ska bli rikstäckande och då ser vi framför oss platser med god genomströmning av människor. Det behöver inte vara just köpcentrum, utan det kan handla om till exempel kontorsmiljöer eller tunnelbanestationer.
"Finns allt utrymme att växa"
Precis som andra ombud får Leveriet en viss summa från logistikaktörerna för varje hanterat paket, men om det blir fart på den nya lagerverksamheten förväntas den bidra rejält till affären. På sikt kan Mattias Celinder och hans kollegor också tänka sig att göra Leveriets ombud till en slags leveranshubbar, som kan samordna logistikaktörernas paket och sedan frakta dem vidare ut till konsumenten.
Kan det här på sikt bli den nya sortens ombud eller handlar det mer om att bidra med ett lyxigt komplement?
- Tittar vi ett par år tillbaka har e-handeln haft en otrolig ökning och troligtvis kommer den ökningen att fortsätta. Och då kommer det att krävas ökad smidighet för oss som kunder. Vi tror att det finns allt utrymme för både oss och andra aktörer att växa.