Sängkläder som tillverkats på ett hållbart sätt av tillverkare med schyssta arbetsvillkor, det borde väl inte vara så svårt att få tag i? Så resonerade Let’s Deal-grundaren Alexander Hars när han tillsammans med sin sambo Johanna Lindberg gav sig ut på en jakt efter nya påslakan.
Vill lyfta fram människan bakom produkten
Paret stötte dock på patrull, bland annat visade sig "egyptisk bomull" kunna betyda lite vad som helst, och därmed var en ny företagsidé född. Efter ett och ett halvt års arbete lanserar duon, tillsammans med Alexanders tidigare kollegor på Let’s Deal, nu det nya varumärket Alva, med den tillhörande e-handeln Alvalinen.se.
Planen är att sälja hållbara sängkläder av ekologiskt odlad bomull, som dessutom ska ha plockats av personer med rimliga arbetsvillkor och skäliga löner. Samma sak gäller för fabrikerna där sängkläderna tillverkas.
- Från bomullsfrö till försäljare finns det väldigt många steg. Många varumärken går bara till fabriken när de vill kontrollera hur arbetarna har det, men vi vill veta var och hur bomullen har odlats. Vi vill lyfta fram människan bakom produkten, och ge den personen - som tyvärr ofta marginaliseras i textilbranschen - ett ansikte, säger Alexander Hars till Ehandel.se.
"Är verkligen ett familjeföretag"
Bakom Alva står förutom Alexander Hars och Johanna Lindberg, även Lars Karlsson, som också var med och grundade Let’s Deal, och hans sambo Madelen Bergh. I gänget ingår dessutom paret Tobias och Jenny Tuleby samt Thomas Krantz.
Alla i gruppen arbetar operativt med företaget, utom Jenny Tuleby, som av Alexander Hars beskrivs som en "entusiastisk finansiär".
- Så det här är verkligen ett familjeföretag. Vi är ett tight gäng, konstaterar han.
För att lyckas med ambitionen att göra skillnad i textilbranschen har Alva slagit sig ihop med det indiska bondekooperativet Chetna Organic, som samlar över 30 000 bomullsodlare, och arbetar för att förbättra både deras arbetsmiljö och livskvalitet i allmänhet. Alexander Hars och hans medarbetare har själva rest till Indien för att kontrollera villkoren hos de odlare och producenter företaget arbetar med.
Går in i Tyskland som nästa land
Även om Alvas e-handel officiellt sett inte har lanserats än, så har butiken provkörts sedan ett par veckor tillbaka. Hittills ska ett hundratal kunder ha lagt beställningar, och enligt Alexander Hars har företaget fått en hel del positiv feedback.
- Det är det viktigaste för oss, att kunderna är nöjda med produkten. Vi gör det här som en långsiktig satsning och tänker så småningom lämna över det till våra barn. Därför känner vi att det är viktigare att det blir rätt än att det går snabbt.
Vid premiären finns Alva endast som en svensk nätbutik, men inom en snar framtid planerar företaget att även ge sig in på den tyska marknaden. Och det tar inte slut där, utan bolaget har siktet inställt på global försäljning.
- Vi tycker att det här är en jättebra produkt och vill förstås få ut den till fler länder, avslutar Alexander Hars.