ANNONS

Lekmers VD: "Förra året är inget vi är stolta över"

Lekmers VD: "Förra året är inget vi är stolta över"
Niklas Jarl

Niklas Jarl berättar i en intervju om hur turerna med robotlagret påverkat både kostnader och kundnöjdhet.

ANNONS

Niklas Jarl var med och grundade Lekmer när det begav sig för tio år sedan. Nyligen tog han också över VD-posten.

- För mig känns det väldigt naturligt att vara VD för bolaget. Sen är det klart att det är nytt. Bolaget är mycket större nu än för några år sedan. Men det känns bra och jag är väldigt peppad för det här, säger han.

Den senaste tiden har Niklas Jarl vid mer än ett tillfälle fått förklara vad det egentligen var som hände efter flytten till robotlagret i Arlandastad. Tekniska problem ledde till att kunderna inte fick sina leveranser och kostnaderna skenade samtidigt iväg. Men tiden läker alla sår och nu ska lagret fungera betydligt bättre.

- Ja, kundernas nöjdhet är på väldigt höga nivåer, vilket är ett bevis på att produkt, pris och leverans fungerar. Sen har vi fortsatt för höga kostnader och det är något som är högsta prio nu att jobba ner, säger Niklas Jarl.

"Ett hack i maskineriet"

Enligt Niklas Jarl skedde lagerflytten för att företaget helt enkelt var tvunget att flytta från sina gamla lokaler.

- Sen så fanns det ju väldigt många olika alternativ. Och att gå från att driva lagret helt själv med helt manuella flöden till att till att flytta det till en 3PL-aktör med väldigt stor del automatiserade flöden, det är en stor utmaning hur man än vrider och vänder på det.

Vad tänker du om hela lagerflytten nu i efterhand? Ångrar du att ni gav er in i det?

- Det är klart att förra året är ett hack i maskineriet för oss när det gäller både kundnöjdhet och omsättning så det är vi inte stolta över alls. Men vi kan inte ångra att vi var tvungna att flytta lagret, utan hur projektet gick och hur det påverkade kunderna, det är inget vi är stolta över. Men nu är vi på banan. Vi har fått ordning på kundnöjdheten och det är nummer ett.

Men var det ett misstag att välja just det alternativet ni valde?

- Nej, jag skulle säga att det finns många aspekter i hela projektet som kunde ha gjorts på ett mycket bättre sätt, och då skulle det förmodligen ha blivit stor skillnad i resultatet förra året också. Men det går inte att ångra beslut som har tagits utan det är snarare att förbättra allt det dagliga så kommer det i slutändan att gynna kunderna.

När Lekmer slog upp portarna 2006 var konkurrensen enligt Niklas Jarl så gott som obefintlig. Nu finns det fler aktörer som slåss om samma kaka, men Lekmer är än så länge den ledande onlineaktören inom sin bransch. Förra året omsatte bolaget omkring en halv miljard.

Vad blir nästa steg?

- Steget framåt är att gå tillbaks till precis det momentumet vi hade innan vi flyttade lagret, vilket var ett jättebra sortiment, jättebra priser, snabba och korrekta leveranser och nöjda kunder. Förflyttningen från offline till online i vår bransch är fortfarande stor så det finns utrymme för väldigt stora breddningar i sortimentet också.

Kan bli aktuellt med fler butiker

Lekmers hemmamarknad är förstås Sverige, men bolaget ser Norden som sin framtida fokusmarknad den kommande tiden. Exakt hur det ska fokuseras är dock inte helt klart. För några år sedan öppnade Lekmer en fysisk butik i Stockholm och Niklas Jarl, som tycker att e-handeln och den fysiska butiken drar nytta av varandra, stänger inte dörren för butiker.

- Alla är inte vana vid att handla online. Vissa kundgrupper vill kunna se och testa produkterna innan man köper dem. Sen finns det möjligheter i att på sikt använda butikerna som logistikcentrum till att leverera ut snabbare leveranser, förklarar han.

Blir det fler butiker framöver?

- Det är inget som är planerat i dagsläget men vi har alltid planer på att utvidga verksamheten, men om det är via butiker eller sortimentsbreddningar, det återstår att se.

LÄS ÄVEN: Fischbein hoppas på ett bättre andra kvartal

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se