E-handeln fortsätter att öka men tillväxten ser ut att minska. Siffrorna är inne för 2016 och intäkterna ökar förstås i vanlig ordning. Totalt ökade svensk e-handel sin försäljning med 13 procent. Detta kan jämföras med 2015 då ökningen endast låg på 8 procent, jämfört med året innan. Allt enligt färska siffror ifrån Ehandel.se Analytics som mäter runt 300 nätbutikers försäljning direkt via deras egen transaktionsdata.
Tittar vi på försäljningen per månad under förra året så kan vi se att augusti sticker ut tillsammans med november och december. Shoppingkalaset under november och december har vi tidigare rapporterat om och att augusti gick över förväntan tillskrivs vädret som var dåligt under perioden.
Försäljningen per månad
2016 jämfört med 2015:
Augusti, november och december hade en tillväxt på mer än 20 procent och juni var sämst med under 1 procent.
Hur blir det i år?
Under förra året växte alltså Sveriges e-handel med 13 procent jämfört med 2015. Hur kommer det då se ut med försäljningen i år? Enligt Ehandel.se Analytics siffror står vi inför en något lägre tillväxt jämfört med i fjol om analysavdelningen gör en prognos för 2017.
- Sett till de senaste åren har utvecklingen varit ganska linjär och om det fortsätter så ser vi en tillväxt under 2017 på 11-12 procent, säger Joakim Andersen, indexansvarig på Ehandel.se.
Försäljningsutvecklingen
svensk e-handel från 2013:
Tillväxttakten kan alltså avta framöver för Sveriges e-handel även om det är för tidigt att dra några konkreta slutsatser.
Vill du som e-handlare själv kolla in siffrorna kan du bli medlem i Ehandel.se Analytics (det kostar inget) och sen se utvecklingen i din bransch och svensk e-handel som helhet. Vi kommer förstås att fortsätta att rapportera branschstatistik under hela 2017.