I takt med att e-handeln har gjort större avtryck i allt fler branscher, har antalet företag som säljer på nätet stadigt ökat i antal. Men det finns två kategorier som har behållit sin skeptiska inställning till onlineförsäljning; lyxmärkena och lågprisaktörerna.
"Ska komplettera det vi redan har"
I den sistnämnda gruppen hittar vi till exempel varuhuset Gekås, vars framgångsrika affärsmodell bygger på att kunderna tar sig till Ullared för att handla på plats.
LÄS ÄVEN: Gekås nya storrekord: "Klarar matchen mot e-handeln"
En annan aktör som har haft en skeptisk inställning till e-handel, är den brittiska lågprismodekedjan Primark med 350 varuhus i bland annat Storbritannien och USA. Bolaget har hittills sagt nej tack till e-handel, men nu kan ett skifte vara på gång. Det rapporterar nyhetssajten MarketWatch.
- Vi har övervägt online. Men om vi gör detta så ska det vara en form av e-handel som kompletterar det vi redan har, säger John Bason, finanschef på Primarks ägarbolag Associated British Foods, till tidningen.
E-handelslogistik som kostar
Enligt MarketWatch har Primark dock inte presenterat någon exakt plan för hur en eventuell e-handelslansering skulle gå till. Ett problem uppges vara att logistiken med plock, pack och returer, antas bli för kostsam i förhållande till varornas priser. Ett alternativ skulle i så fall kunna vara att ta fram någon form av Click&Collect-lösning.
Men även om Primark alltså ser ut att ha en del utmaningar kvar att hantera, ifall en e-handelssatsning ska bli av, har företaget inga problem med att hålla till i den digitala världen. Enligt Bason engagerar Primark till exempel inte mindre än 13 miljoner följare i sociala medier.