I takt med att e-handeln omsätter allt mer behöver företagen allt större lager, med mer arbetskraft och maskiner samt lagringsutrymme för många små varor.
Enligt en artikel i Wall Street Journal, som baseras på en rapport från mäklarföretaget Colliers, har de största anläggningarna i USA dubblats i storlek under de senaste tio åren och är nu över en miljon square feet (drygt 92 000 kvadratmeter) stora. Det är ungefär lika stort som 14 fotbollsplaner. Liknande jättelager finns enligt artikeln både i Europa och i Kina.
Tidningen ser utvecklingen som en del i en större trend, där fartygen kan ta betydligt fler containers nu än tidigare och hamnarna tar emot allt mer gods, och även om det förstås även i fortsättningen kommer att finnas lager i olika storlekar, till exempel i form av mindre lager i städer för att snabbt kunna leverera till kunderna, är den växande trenden påtaglig, enligt Wall Street Journal.
Svårt klara bemanningen
Till exempel ska snittstorleken på en distributionsanläggning i Kina nu vara uppe i 1,6 miljoner square feet, och bara i USA byggs för närvarande ett tiotal jättelager.
- Om du tittar på utvecklingen historiskt, kanske fram till för fem eller tio år sedan, så skulle en byggnad på 500 000 square feet anses vara en "stor låda". Med allt som händer inom e-handeln har den nu fått superanläggningar som är dubbelt så stora, säger Dwight Hotchkiss, national director of U.S. industrial services för Colliers.
Men lagerbyggnaderna får inte bara större ytor, de växer även på höjden. I Wall Street Journals artikel uppger Colliers att maxhöjden på nya logistikanläggningar på tio år vuxit med 25 procent. Och det innebär förstås en stor utmaning att hantera de stora anläggningarna.
- Även med återkommande förbättringar inom automatisering och robotar i sådana anläggningar brukar lager som sysslar med e-handel anställa en person per square foot, eller tre gånger så många som hade krävts för ett mer traditionellt lager som skickar pallar med varor. Att plocka ihop individuella order är mycket mer tidskrävande eftersom varje order är annorlunda, säger Anne Strauss-Weider, en logistik- och ekonomistrateg i New Jersey.
Läs även: Amazon behöver 100 000 extra lagerarbetare till julen i USA