Förra året blev det första som Singles Day gjorde avtryck på riktigt i svensk e-handelsstatistik. Och tidigare i höstas kunde vi avslöja att prognosen pekade på en kraftig tillväxt för dagen det här året.
LÄS ÄVEN: Svenska Singleds Day kan få ett rejält uppsving i år
Och mycket riktigt. Nu, när orderstatistiken har trillat in, kan vi meddela att Singles Day ökade med 126 procent i år jämfört med 2017. Det ska dock sägas att det finns vissa problem med att jämföra rakt av. I fjol låg rea-dagen på en lördag, som normalt är veckodagen med sämst försäljning, och i år på en söndag - som normalt sett är veckans bästa e-handelsdag.
- Förra året blev året då Singles Day anlände till Sverige. Då lades 13,7 procent av veckans order på lördagen, vilket kan jämföras med snittet på 11,5 procent, säger Joakim Andersen, analytiker på Ehandel.se.
Nära en fjärdedel av veckans order
Hittills i år ligger snittet på 16,2 procent för söndagen. Men i går, den 11 november 2018, tog söndagen hela 24,1 procent av veckans order.
Hos Alibaba, som grundade Singles Day, kom gårdagens omsättning upp i 280 miljarder svenska kronor. Riktigt så bra gick det inte för den svenska e-handeln, men enligt bland andra Pricerunner var betydligt fler e-handlare med och kampanjade i år jämfört med 2017.
LÄS ÄVEN: Dubbelt upp i e-handeln när Singles Day intog Sverige