ANNONS

Kopiorna flödar på Instagram - 65 miljoner inlägg på 4 månader

Kopiorna flödar på Instagram - 65 miljoner inlägg på 4 månader
Har flyttat till ny arena

Förfalskarnas nya favoritkanal.

ANNONS

E-handelsjättar som Amazon och Alibaba har under de senaste åren lagt ner en hel del jobb på att få bort piratkopior från sina marknadsplatser.

LÄS ÄVEN: Amazon stämmer pirathandlare

Kampen mot fuskarna har av allt att döma varit framgångsrik, för nu verkar försäljningen av kopior till stor del ha hittat en ny arena. Det handlar om Instagram, som bara under årets fyra första månader rapporteras ha haft uppe 65 miljoner inlägg som marknadsför piratkopior av till exempel märkesväskor, skor och accessoarer. Till det kan läggas i snitt 1,6 miljoner Instagram Stories i månaden som också gör sitt till för att få ut kopior på marknaden. De aktuella inläggen har postats av 50 000 konton. Det rapporterar nyhetssajten Fast Company.

Värt 30 miljarder dollar om året

Enligt tidningen sker en stor del av försäljningen på Instagram via hashtags som #replica, och #MirrorQuality, som båda ska ha använts flera miljoner gånger. Analysföretaget menar att handeln med kopior på nätet kostar företag omkring 30 miljarder dollar i försäljning varje år, och att märken som Louis Vuitton, Chanel och Gucci är dem som är hårdast drabbade.

Även om siffrorna kan anses höga, så har Instagram lagt in flera funktioner som ska motverka spridningen och försäljningen av piratkopior. Bland annat har företaget infört ett system som aktivt letar upp misstänkta fejkannonser och plockar bort dem automatiskt.

Kännetecknas av "spammigt beteende"

I en kommentar till Fast Company skriver Instagram att företaget har växlat upp sina ansträngningar för att hitta och ta bort otillåtet material. Ofta försvinner annonser bara några timmar efter att de lades upp, enligt företaget.

- Eftersom många förfalskare försöker marknadsföra sina varor och tjänster genom ett spammigt beteende, brukar vi snabbt kunna få bort sådant innehåll utan att det först har rapporterats till oss, skriver Instagram.

LÄS ÄVEN: Pinterest och Instagram ger högre snittorder än Facebook

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se