ANNONS

Ny E-handelssatsning ska demokratisera konsten

Ny E-handelssatsning ska demokratisera konsten

The Absolut Company lanserar Absolut Art. En oberoende satsning för att bredda tillgången till samtidskonst från hela världen och göra det enkelt att upptäcka och samla konst.

ANNONS

AbsolutArt.com lanserades i april och är en satsning för att få konstnärer att nå ut och få igång konsthandeln på nätet. Bakom satsningen ligger The Absolut Company och ambition är göra samtidskonsten till en lika självklar och tillgänglig del av människors liv som musik, mode och mat.

Konstvärlden är fantastisk, men den kan också vara skrämmande enligt Absolut Art och med sajten vill man minska gapet mellan konstnärerna och de som samlar på konst. Samtidigt hoppas man nå de som är intresserade, men inte riktigt känner sig bekväma med att besöka ett galleri för första gången och därmed göra konsten mer tillgänglig.

Stockholm först ut

Genom unika samarbeten med några av världens främsta curatorer och gallerier, kommer man på sajten att sälja begränsade och unika upplagor från såväl etablerade konstnärer som nya talanger. Majoriteten av verken säljs exklusivt av Absolut Art och i begräsad upplaga.

Man kommer också att anordna offline events och med på projektet är flera etablerade gallerier och konstnärer. Målet är att skapa en global plattform för konst. Stockholm är första stad för lanseringen, men projektet kommer sedan löpa världen över med lokala curatorer.

– Idéer föds ofta ur viljan att lösa problem. Under sina trettio år i konstvärlden märkte Absolut att konstnärer och gallerier ofta fann det svårt att nå en ny, bredare publik. Samtidigt verkade folk utanför konstvärlden tycka att det var jobbigt, svårt och avskräckande att försöka köpa konst till priser de hade råd med. Absolut Art vill ändra på detta. I kraft av Absoluts globala räckvidd och djupa rötter i konstvärlden är det vår vision att demokratisera tillgången till bra samtidskonst, säger Nahema Mehta, Director, Absolut Art.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se