Företagshandeln online är fortfarande i sin linda men de företag som hittat ett framgångsrikt recept vittnar om nöjda kunder och i många fall ökad omsättning. Det är inte omöjligt att vi får se onlinehandeln till företag explodera de kommande åren, och då gäller det som företag att vara lyhörd för vad kunden efterfrågar.
Enligt Avensias VD Robin Gustafsson kommer framgången hos e-handlarna att påverkas av hur bra de lyckas med att hantera den information de får in från sina kunder. Det samtidigt som kundbeteendet förändras och handeln ska vara en enkel process.
– Genom att lära känna sina kunder och presentera rätt produkter kan företagen öka sin försäljning och samtidigt kundlojaliteten. Vi kan vänta oss ett år med ökad konkurrens inom flera branscher och det gäller att finna andra mervärden i sin försäljning om inte pris ska vara den avgörande faktorn, säger Robin Gustafsson.
Digitalt erbjuder personlig kontakt
Men även om B2B-handeln blir allt mer digital kommer den personliga kontakten att vara viktig, i de fall kunden behöver det. Och här ser Gustafsson en intressant utveckling för innesälj och han tror att säljare inom fysisk handel och B2B-e-handel kommer att växa ihop tack vare möjligheten till chat och videokontakt.
– Att kunden lägger upp en inköpslista i varukorgen och tvekar innan beställning genomförs, kan vara en viktig signal att innesäljaren bör kontakta och erbjuda rådgivning. Därmed skapas även en personlig kontakt med köparen.
Han poängterar också att många av de trendrapporter som dyker upp nu utgår från B2C-e-handeln. En bransch som ligger betydligt längre fram i utvecklingen och som är mer homogen än B2B-e-handeln och därför är det är svårare att prata om B2B i lika generaliserande ordalag
– B2B-företag med en retail-liknande verksamhet, exempelvis byggföretag, har mycket gemensamt med B2C. Men e-handelstrenderna för ett företag som säljer saltsyra på kubik skiljer sig naturligtvis mycket åt för jämfört med trenderna för någon som säljer närproducerat kött online, säger Robin Gustafsson.
Mobilen en allt viktigare plattform
Den mobila handeln har ökat lavinartat inom B2C de senaste åren och allt talar för att mobilen kommer bli en viktig plattform även inom B2B. Som ett exempel nämner Gustafsson att en företagskund kan fatta ett köpbeslut och genomföra köpet via mobilen samtidigt som de inventerar och beställer hem varor till lagret.
Och den typen av inköpsmöjligheter och service kommer att bli betydelsefull, speciellt för mindre företag.
– En hantverkare som mer eller mindre är på språng hela tiden kan exempelvis göra inköpslistor via mobilen under dagen och sedan fatta köpbeslutet i lugn och ro hemma. Det skapar även möjligheten för säljare att vara närvarande och stöttande under hela köpprocessen och komma med råd och erbjudanden, säger Robin Gustafsson.