Det är en glad Ole Vinje som möter Ehandel.se under E-handelsforum i Borås. Han är på plats för att prata om Kompletts expansion i och utanför Norden, ett område som den norske koncernchefen förstås har en del kunskaper om efter att nyligen ha förvärvat bland annat svenska Webbhallen och tyska Comtech.
- Även om vi har lika flaggor, lika kultur och upplever att vi är ganska lika, så måste man se på Norden med en nyanserad blick. Möjligheterna i en nordisk modell är en synergieffekt, anser han.
Ole Vinje pratade om Nordenexpansion på Ehandelsforum
Och just synergieffekter är det som Komplett Group satsar mycket på just nu. I koncernen, som omfattar ett antal butiker av olika slag, finns inga planer på att slå ihop några verksamheter utan den planerade tillväxten ska komma bland annat genom att logistiken bakom företagen samordnas på ett så smidigt sätt som möjligt.
- Vi växer ganska hyfsat för tillfället. Vi har en tillväxt på 10-12 procent organiskt men som koncern växer vi mer eftersom vi gjort bra uppköp och har god lönsamhet. Vi har aldrig tappat pengar för koncernen, säger Ole Vinje, och utvecklar genom att berätta om köpet av Comtech, som arbetar inom samma bransch som Komplett:
- Bakgrunden till köpet var att få en feeling av Europa. Tyskland är kanske den europeiska marknad där konkurrensen på nätet är allra tuffast, så det ger oss möjligheter att förstå hur marknaden i Europa utvecklar sig. Sen var det ett bra uppköp för vi kan använda organisationen i Tyskland till att få bra inköpspriser totalt för koncernen.
Ole Vinje med Kompletts kommunikationsdirektör Ingebjørg Tollnes
Planerar att köpa fler svenska företag
Komplett ska inom kort lanseras i Finland. I dag finns sajten bara i Norge, Danmark och Sverige. På samma sätt ska Webbhallen, som i dag har verksamhet i Sverige, Finland och Danmark, lanseras i Norge. Butikerna ska dock finnas kvar sida vid sida, men med gemensamma lösningar i form av exempelvis inköp och frakt.
- Vi kommer att titta på fler europeiska länder men vår kärnverksamhet ligger i Norden och Tyskland. Tyskland är ju för oss nordbor en gigantisk marknad.
Ni har tidigare sagt att ni vill synas mer i Sverige. Hur går det med det?
- Det går bra. Webbhallen har väldigt bra utveckling och ska utvecklas vidare som en division inom koncernen. Vi har koncentrerat oss på att utveckla företaget och har haft en kraftig expansion, speciellt i Stockholmsområdet. Utvecklingen går mycket mot omnichannel och det var lite därför vi köpte webhallen, för de var redan igång med att utveckla en omnichannelstrategi. Då kunde vi ha kvar Komplett som onlinebutik.
Ska ni köpa fler svenska företag?
- Ja. Det finns planer, men jag kan inte säga så mycket mer just nu.
Möjligheterna i en nordisk modell är en synergieffekt, enligt Ole Vinje
Ole Vinje berättar att en framgångsfaktor för Komplett har varit att alltid leta efter rätt kompetens innan koncernen går in på en ny marknad. Inom en snar framtid ska koncernen exempelvis öppna apotek i Norge men redan nu har ett antal pharmaceuter anställts, för att lanseringen och det nya företaget ska bli så lyckat som möjligt.
- Det som är viktigt för oss är att vi alltid letar efter kompetens inom de områden vi går in i. Alla branscher har en "trick of the trade", och en del företag får problem eftersom de går för fort in i nya produktområden som de egentligen inte har kunskap om. Då hamnar de väldigt fort i en förlustsituation.
Finns det inte en risk att det blir spretigt när man ska ha fokus på så olika företag?
- Det handlar om hur man organiserar det. Man måste utveckla alla branscher på bästa sätt, och företagen måste passa in i våra system och den logistik vi har. Men visst finns det säkert en begränsning. Det finns områden, som skor, där vi har bedömt att det är svårt att få en bra utveckling.
Komplett Group är en av Europas största e-handlare
med en omsättning på 6,7 miljarder NOK
Övergav fri frakt
Komplett införde helt fri frakt 2013, men övergav efter en tid försöket till förmån för en fraktfri gräns på beställningar över 500 kronor.
- Vi måste upp i ett visst belopp för att täcka kostnaderna och när vi tog bort fraktgränsen fick vi väldigt många små ordrar. Då ökar den relativa fraktkostnaden per enhet och då är det svårt att driva affären på ett lönsamt sätt. Lägger vi in en fraktgräns bidrar vi till att kunden handlar mer så då samlar vi hellre det och så får kunden fri frakt.
I samma veva som gratis leverans oavsett köpbelopp plockades bort infördes vad Komplett kallar Extremservice, som innebär bland annat fria returer och 45 dagars öppet köp.
- Du måste sträcka dig längre för att nå kunderna och returer är extremt viktiga. Det måste vara lika lätt att returnera som att handla.
Höjde ni priserna när ni införde fri frakt?
- Nej, vi gjorde ju aldrig det och det var kanske det vi gjorde fel. Men att erbjuda fraktfritt var något vi gjorde under en kampanjperiod för att testa vilken effekt det skulle få. E-handel är ny mark och då måste man testa olika saker för att finna en lösning. Nu tror jag att vi har hittat ett bra mellanting.