Komplett ska expandera i Sverige, och man ska göra det med hjälp av en storsatsning på kundtjänst. Billiga priser och fri frakt i all ära men enligt en av Nordens största e-handlare är det en oslagbar service som kunderna efterfrågar allra mest just nu.
Därför har man sjösatt ett projekt man kallar extremservice. Bland annat ska man var tillgängliga dygnet runt, året om och kommer därför att öka antalet agenter på kundtjänst med 50 procent. Man säger sig också sporra de anställda med att överträffa varandra i vad service kan vara genom interna incitament.
Som exempel lyfter Erik Johannesson, Customer Experience Manager i Norden, fram ett samtal till kundtjänst från en mamma som inte fått ett spel levererat i tid, som var en födelsedagspresent till sonen. Kundtjänstmedarbetaren åkte då hem med spelet till mamman som kunde ge bort det som planerat.
– När begreppet ”service som Kompletts” används som beskrivning av den optimala servicenivån, då börjar vi närma oss vårt mål. Vi märker att erbjudanden som service ger stort gensvar från kunderna, det ser vi i ökad trafik och framförallt fler avslut, något som tidigare bara gällde för priserbjudanden, säger Erik Johannesson.
Crowdsourcade teknikstudenter
Komplett har även lanserat ett pilotprojekt tillsammans med Tech Troopers i Stockholm, ett serviceföretag byggt på crowdsourcing där teknikstudenter anlitas för serviceuppdrag. Det för att kunna erbjuda kunderna stöd och hjälp med produktfrågor. Bland annat genom hembesök för att göra installationer.
Slår det väl ut är tanken att expandera projektet över fler delar av landet. Komplett gör även ytterligare en satsning på sin chattfunktion på sajten.
– Chatten är en oerhört viktig kanal för kunderna, då det är enkelt, snabbt och tillgängligt att till exempel få hjälp att välja eller få sitt val bekräftat innan de trycker på köp, säger Erik Johannesson.