I slutet av förra veckan slog nyheten ner som en bomb. Komplett skulle lägga ner sin marknadsplats bara ett år och fyra månader efter att den drog igång. Beskedet var att avtalen med externa handlare skulle sägas upp, och att 12 personer kunde få sluta på Komplett till följd av nedläggningen.
LÄS ÄVEN: Komplett lägger ner sin marknadsplats
"Har inte varit tillräckligt enkel"
Vi hörde av oss till Komplett för att be om mer information om nedläggningen. En anledning till beslutet har tidigare sagts vara att leveranstiderna kunde vara olika långa beroende på om det var Komplett eller en extern handlare som skickade ut kundens vara.
- Kundernas feedback till oss har varit att köpupplevelsen inte har varit tillräckligt enkel. Det gäller mer än bara en enhetlig frakt- och leveranslösning. Att vara innovativ handlar om att prova och misslyckas och när vi inte lyckas göra det enkelt nog för kunderna, tar vi det på största allvar, skriver Kompletts kommunikationschef Ingebjørg Tollnes i ett mejl till Ehandel.se.
Ingebjørg Tollnes understryker att marknadsplatsen läggs ner i sin nuvarande form och att Komplett nu ska utvärdera hur "teknologin och kompetensen kan användas framöver".
Om ni satsar på en ny sorts marknadsplats, vad måste bli annorlunda nästa gång?
- Det får vi återkomma till. Vi har fått många erfarenheter som formar en bra grund för framtiden.
Handlarna "har förståelse"
Inför att marknadsplatsen lanserades hade Komplett planer på att skapa en nordisk konkurrent till Amazon, och att låta andra aktörer sälja på sajten sågs på flera sätt som en viktig satsning inför framtiden.
LÄS ÄVEN: Komplett vill bli Nordens svar på Amazon
Gav ni projektet tillräckligt med tid?
- Vi har jobbat med att utveckla marknadsplatsen i flera år och lanserade den sommaren 2017. Vi har gjort många förbättringar allt eftersom för att förstärka kundupplevelsen, men vi har inte klarat att lösa allt.
Vid nedläggningen hade Komplett över hundra anslutna handlare som sålde på företagets plattform.
Vad säger de om ert beslut att lägga ner?
- Vi har haft glädjen av att samarbeta med mycket duktiga aktörer som har upplevt vårt samarbete som väldigt positivt. Generellt sett upplever vi att de har förståelse för vårt beslut.