ANNONS

Klarnacheferna berättar allt om nya varumärket

Klarnacheferna berättar allt om nya varumärket
David Sandström (CMO) och Martin Wassborn (Brand & B2C)

Klarna får ett helt nytt utseende - vi har tagit reda på hur det påverkar e-handlarna.

ANNONS

Efter en hel del hemlighetsmakeri gick Klarna för någon vecka sedan ut och meddelade hur företagets nya identitet skulle se ut. Det handlade om en ny logga, men också om nya färger, bilder och symboler som från och med i dag ska användas i all kommunikation från Klarna.

Den nya logotypen där K:et nu har skakat av den gamla tulpanen helt

"Modernt, fräscht och konsumentnära"

Nu berättar betalföretagets marknadsföringstoppar i en exklusiv intervju med Ehandel.se allt om Klarnas nya utseende, och hur det är tänkt att förbättra situationen för e-handlarna.

- Vi gör ett strategiskt skifte från att vara en traditionell betalningslösning till att bli ett starkare konsumentmärke med fokus på att skapa en emotionell shoppingupplevelse. Vår nya identitet är mycket mer modern, fräsch och konsumentnära, och vi är säkra på att den kommer att hjälpa e-handlarna enormt mycket, säger David Sandström, som är CMO på Klarna.

Utöver det nya utseendet, har Klarna satsat på att förnya hela sitt sätt att kommunicera med konsumenterna. Företaget, som från början kallade sig Kreditor, har nu lämnat ord som “faktura, delbetalning och kort” bakom sig till förmån för mer vardagliga uttryck som “betala direkt, betala senare och dela upp betalningen”.

- Det är så människor pratar. Vår nya approach ligger mer i linje med hur konsumenternas beteende ser ut.

Klarnas fräscha sätt att ge kunderna olika betalalternativ

Vill vara e-handlarens "perfekta gäst"

På frågan om hur Klarnas nya identitet, som bolaget benämner det som, ska synas hos e-handlarna, kommer svaret att det finns ett komplext system som ligger till grund för detta. Loggan, symbolerna och bilderna finns i flera varianter, former och färger - allt för att kunna anpassas på bästa sätt till många olika sammanhang och olika typer av e-handlare.

- Vår tanke är att vi ska vara den perfekta gästen. Ibland ska vi kunna synas mer och ibland mindre. Vi kommer att vara flexibla. Det ska vara “smooth” för e-handlarna, säger David Sandström.

En del har spekulerat i om ert nya utseende med bland annat emojis är tänkt att tilltala yngre konsumenter, ligger det något i det?

- Vi har inte tänkt så mycket på vad som ska tilltala morgondagens konsumenter, utan snarare försökt att bryta normen. Det är inte bara yngre personer som använder emojis, och vår filosofi är att e-handel ska vara kul och energifyllt oavsett ålder. Vi tycker att det är orimligt att den upplevelsen ska gå över i något stelt och tråkigt bara för att man kommer till betaldelen.

I början av sommaren kom även beskedet att Klarna numera är en bank, men att den nya profilen presenteras just nu är enligt företagets talespersoner ett sammanträffande. Klarna ska ha arbetat med det här i över ett år, och varje liten detalj uppges vara “rigoröst testad” på ett globalt plan.

- Men sen tror vi att bankindustrin globalt behöver en modern konkurrent, säger David Sandström.

Uttrycket smoooth hänger med sedan tidigare lansering men varumärket får nu klä sig i många nya färger

Starskottet går i dag

Från och med i dag kommer det nya utseendet att synas i all Klarnas kommunikation utåt, såsom företagets utskick, hemsida, app, och så vidare. De e-handlare som har Klarna Checkout får även det nya utseendet på sin kassa automatiskt från och med idag. Handlare som använder andra Klarna-lösningar kommer att kunna uppdatera sina butiker allt eftersom.

- Vi kommer att förändra väldigt mycket direkt idag, och sedan hjälpa de handlare som inte har Klarna Checkout att uppdatera allt eftersom. Vi ser dagens datum som ett startskott för det här skiftet, säger Martin Wassborn, chef för Brand & B2C Marketing på Klarna.

Han fortsätter:

- Vi har hela tiden fokuserat på vad det är kunden har behov av.

Har det varit en utmaning att tillmötesgå kundernas önskemål med tanke på att ni nu finns i ganska många länder?

- Det är klart att det alltid är en balansgång. Man kan inte alltid tillgodose allas önskemål, utan det handlar om att se till vilka behov som finns. Sedan är det så att det här med regionala skillnader ofta skrivs upp, men vår erfarenhet är att skillnaden oftast inte är så stor. Jag tror att det har att göra med att e-handeln ändå är globaliserad på ett helt annat sätt än många andra branscher, säger David Sandström.

Smoooth-kampanjerna fortsätter med bilder och videor som ska symbolisera hur smidigt Klarna är att använda

"Positivt att det händer något"

Det här blir enligt våra beräkningar den tredje gången som Klarna genomför en större förändring av sitt varumärke. Vid samtliga tidigare tillfällen har skiftena mötts av stor uppmärksamhet och så lär det bli även denna gången. Enligt David Sandström och Martin Wassborn har Klarnas nya identitet hittills fått ett “riktigt bra mottagande”.

- Den allra mesta feedbacken vi har fått har handlat om att man har varit positiv till att det händer något i en bransch som har stått stilla väldigt länge. En stor majoritet har varit positiva och vi är övertygade om att det här kommer att ha en positiv inverkan på e-handlarnas affär, avslutar Martin Wassborn.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap