ANNONS

Klarna vill visa leveransinfo direkt i sin app

Klarna vill visa leveransinfo direkt i sin app
Klarna har stora planer för sin app
Foto: Klarna

Uppmanar e-handlarna att dela med sig av spårningsnummer.

ANNONS

Klarna, som numera har uppgraderats till en bank, skickade nyligen ut ett sommarbrev där betalföretaget bland annat uppmanade sina e-handelskunder att dela med sig av spårnings- och returnummer på sina order, “om de inte redan gjorde det”. Meningen är enligt Klarna att detta ska frigöra tid för både e-handlarna och deras kunder.

Vi tog kontakt med Klarnas pressavdelning för att ta reda på mer information om hur systemet är tänkt att underlätta för e-handlarna.

- Med tillgång till spårningsnummer behöver vi inte kontakta handlaren om det, när en kund saknar sina varor eller rapporterar ett problem med sin beställning. Samtidigt som vi kan erbjuda kunden en ännu smidigare och snabbare hantering av ärendet, skriver PR-chefen Jonas Köpniwsky i ett mail till Ehandel.se.

"Mindre tid på dispyter och support"

Han tillägger att funktionen inte är ny och att e-handlarna förstås väljer själva om de vill använda den.

- Vi utforskar även andra möjligheter, som exempelvis att kunna visa leveransinformation direkt i vår app, berättar han.

Exakt hur det kommer att gå till återstår att se, men i sitt nyhetsbrev berättar Klarna också att företagets populära app snart kommer med nya features. Dessa förändringar väntas göra det lättare för kunderna att “komma ihåg vad de har köpt, att spåra beställningar och att rapportera potentiella returer”.

- För dig som handlare betyder det mindre tid på dispyter och support om du delar med dig av bilder och försändelseinformation till Klarna. Det är vad vi kallar win-win, skriver företaget i sitt utskick.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se