KappAhl meddelar idag att man hoppar på Klarnas betallösning för fysiska butiker, också kallat Klarna In-Store. Detta sägs vara den första större modekedjan som erbjuder “digitala betalningslösningar via mobilen även i butik”.
- Klarna har varit ledande inom betalningslösningar online i över 12 år och nu suddar vi ut gränserna mellan e-handel och fysisk butik. Vi ser stora möjligheter att göra betalnings-ögonblicket smidigare och enklare för kunderna, genom att erbjuda samma betalsätt oavsett köp via e-handel eller fysisk butik, säger Martin Tivéus, Nordenchef på Klarna, i ett pressmeddelande.
"Rullas ut i alla deras svenska butiker"
Klarnas betallösning för fysiska butiker har funnits ett tag och KappAhl är inte först ut på banan. När vi kontaktar Klarnas presschef Annika Kristersson står det dock klart att detta är ett stort steg för företagets fysiska satsning.
- Det stämmer att den funnits tidigare hos några handlare och mindre kedjor men inte i den stora omfattning och storlek som KappAhl innebär. Den rullas ut i alla deras svenska butiker och dessutom i butiker i grannländerna Norge och Finland, meddelar Annika Kristersson.
Vägen mot ett sömlöst KappAhl
LÄS ÄVEN: KappAhl omfamnar e-handel med click and collect
Satsningen på Klarna In-Store ska vara en del av KappAhls digitaliseringsarbete. Tidigare under hösten har KappAhl lanserat e-handelstjänsterna Click & Collect och “Shop Online in Store”.
LÄS ÄVEN: Stort lyft för KappAhls e-handel efter satsning på "unified retail"
- Moderna, flexibla betalningslösningar oavsett om kunden handlar via nätet eller i butik är en del av vår ambition att utveckla ett sömlöst KappAhl, säger Charlotte Katz, Head of Digital på KappAhl.
Klarna In-Store rullas ut gradvis och finns från den första december tillgänglig i alla de 173 svenska KappAhl och Newbie-butikerna. Den första december finns tjänsten också i de 96 norska butikerna och från fjärde december i Finlands 58 butiker.