ANNONS

Klagomål från vildmarken - nu tar e-handlaren över frakten

Klagomål från vildmarken - nu tar e-handlaren över frakten
Avlägsna kunder missnöjda med lång leveranstid

Ska hjälpa sina säljare att leverera.

ANNONS

Australien är enligt Reuters världens tolfte största ekonomi, och därför kom det kanske inte direkt som en överraskning när Amazon i december tog klivet in i landet.

Styr upp med TPL

Men det för många avlägsna landet, med cirka 24 miljoner invånare på en yta i storlek med USA:s, har en stor utmaning: Logistiken. För att dra sitt strå till stacken har Amazon lanserat en ny logistiktjänst till säljarna på företagets marknadsplats.

Mot betalning kan de nämligen nu slippa att köpa fraktmaterial och att besöka postkontor, för att istället få sina order packade och fraktade till mottagarna via Amazons tredjepartslogistik. Det nya fulfillment-programmet innebär alltså att Amazon, och inte de australiensiska säljarna, ser till att de beställda varorna transporteras till sina destinationer. Det rapporterar Reuters, som också nämner att Amazons medlemsklubb Amazon Prime ser ut att lanseras i Australien senare i år.

Läkarbesök via flygplan

Enligt uppgifter till Reuters ska Amazon, som alltså nu har funnits i Australien i omkring tre månader, ha fått klagomål på långa leveranstider från kunder i Australien. De missnöjda personerna - som uppges bo så långt från civilisationen att deras läkare måste ta till flygplan för att göra hembesök - ska ha fått vänta betydligt längre tid på sina paket än vad Amazon lovade i samband med köpet.

Amazons leveransprojekt i Australien kommer att ske i samarbete med statligt ägda Australia Post. Hittills har Amazon hanterat sin verksamhet i Australien via ett lager utanför Melbourne, och de australiensiska säljarna har fått hantera sin logistik själva.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap