ANNONS

Kenzas "digitala märke" får in 20 miljoner av Zalando

Kenzas "digitala märke" får in 20 miljoner av Zalando
Kenza Zouitens bolag lockar de stora modejättarna

Den tyska modejätten blir ny delägare.

ANNONS

Den svenska bloggerskan Kenza Zouiten har fått en rejäl boost med 20 miljoner i potten. Orsaken är att modejätten Zalando nu går in som delägare i Kenzas företag Ivyrevel, som är en del av bloggerskans “digitala modehus”. Investeringen innebär att Zalando gör konkurrenten H&M sällskap i Ivyrevels ägarskara. Detta rapporterar Di Digital, som ska ha fått uppgifterna via handlingar hos Bolagsverket.  

H&M köpte in sig i modebolaget redan förra hösten och nu äger de båda modejättarna cirka 17 procent var i Ivyrevel. 

LÄS ÄVEN: H&M puttar in nya miljoner i Kenzas e-handel

"Vi är glada"

Och på Zalando är man nu nöjda med att samarbetet utökas.

- Vi är glada över att bekräfta att Zalando utökar sitt samarbete med det digitala modemärket Ivyrevel, när vi nu bidrar till att ge företaget nytt kapital och kompetens för att fortsätta sin tillväxtresa, skriver Sigrid Dalberg-Krajewski, talesperson för Zalando i Norden till Di Digital.

LÄS ÄVEN: Ivyrevel svidar om för att sy ihop mode med teknik

I fjor ska Ivyrevels omsättning ha ökat med 280 procent, till drygt 20 miljoner kronor, men samtidigt ska bolaget ha gjort en förlust på 14 miljoner.

Michell Grönlund