För några år sedan var det knappt någon som kände till begreppet robotlager inom e-handelns värld. Och de flesta bedriver idag fortfarande manuella lager, där man plockar varor från hyllor för hand.
Det finns dock förstås många områden där man kan effektivisera och införa viss automatik i sin logistikkedja, men att hela lagret sköts av robotar och datorer är fortfarande relativt nytt. I och med e-handelns explosiva tillväxt, så har vi dock fått se allt fler e-handlare investera mångmiljonbelopp på helt automatiska lager, där robotar sköter en stor del av lager- och produkthanteringen.
En av pionjärerna
Den norska nätbutiken Komplett, som numera även finns i Sverige via Komplett.se och förvärvet Webhallen, var förmodligen en av de första e-handlarna i världen att satsa på ett robotlager. Deras variant, som de köpt in, heter AutoStore och ska ha installerats i Kompletts lager i Sandefjord i Norge redan 2007. AutoStore är numera ett av de mest populära robotlagren där ute på marknaden, i alla fall bland svenska e-handlare.
LÄS ÄVEN: Ehandel.se har besökt Kompletts automatiska robotlager
Det finns dock förstås andra varianter, som till exempel Amazons Kivra-robotar som flyttar lagerhyllorna istället för att jobba med backar. Nätbutiken Lekmer testade ett robotlager som liknade Kivra-varianten, men där ska lagerflytten ha skapat en hel del problem och numera ligger Lekmers lager i Babyshops AutoStore-lösning.
Robotar som plockar varor i en stor metallkub med backar verkar vara en vinnande lösning. Inte minst då vi nu även fått se dagligvarubranschen, det vill säga ICA, anamma ett liknande robotlager för sin e-handel, men anpassat för kylvaror. Ett robotlager som tagits fram av den brittiska nätmatbutiken Ocado.
LÄS ÄVEN: ICA investerar 1,1 miljarder i robotlager för e-handeln
Det norska företaget bakom AutoStore köptes i slutet av 2016 upp för över fyra miljarder kronor, av det svenska riskkapitalbolaget EQT. Ett förvärv som visar på värdet i tekniken bakom automatiserade lagerlösningar.
Det är inte billigt
Fortfarande är det dock få e-handlare som använder sig av robotlager. Detta eftersom det förstås är stora investeringar det handlar om. När Boozt gick över till AutoStore talades det om en investering på 80 miljoner kronor. Babyshop sades lägga 50 miljoner på sitt och Kitchentime, som förmodligen är en av de mindre med robotlager, sades investera 30 miljoner kronor. Summa summarum; det är inte billigt med robotar. Alla som investerat i till exempel AutoStore har dock talat om kostnadseffektiviseringar, så det handlar om att spara pengar i det långa loppet och att bli mer konkurrenskraftig.
Frågan är nu om man i framtiden kommer att klara sig utan ett robotlager. Vi ställde helt enkelt den frågan till ett dussintal framgångsrika e-handlare, med och utan robotlager, för att se vad de hade att säga om saken.
Nätbutiken Sportamore följde i början av 2017 efter e-handelskollegorna Boozt och Babyshop, när de meddelade att de också skulle lägga pengar på ett alldeles eget robotlager. Sportamore tog samtidigt in 90 miljoner kronor, som bland annat skulle gå till det nya lagret.
Kan man som e-handlare klara sig utan robotlager i framtiden?
- Ja, det kan man säkert. Nyttan av ett automatiserat lager beror till stor del på underliggande varors beskaffenhet och affärens utformning i stort. Var man befinner sig på utvecklingskurvan är också avgörande. Däremot är det tydligt att allt fler e-handlare ser fördelar i skalbarhet och effektivitet med hjälp av automation – även om det inte är givet att det är rätt väg att gå för alla, säger Johan Ryding, vd på Sportamore.
"Bra för att höja kvaliteten"
Skobutiken Footway har inte något robotlager men de säger sig ha en ganska hög grad av automation och de har även outsourcat sitt lager helt och hållet till PostNord. Daniel Muhlbach, vd och grundare av Footway, tror att kvalitén är det viktigaste när det kommer till lagret:
- Jag tror att hög kvalitet i lagret är det viktigaste måttet. Hög kvalitet skapar kundnöjdhet och ger bra ekonomi. Automatisering är idag ett bra verktyg för att höja kvaliteten och med tanke på utvecklingen inom området så kommer vi nog att få se fler och fler helautomatiserade lager, säger Daniel Muhlbach.
"Snabbt hantera stora volymer"
Komplett, som alltså var mycket tidiga att hoppa på robottåget ser, inte oväntat, flera fördelar med automatisering.
- För att snabbt behandla stora volymer är automatisering och robotisering viktigt. Automatisering handlar också om att driva lagret kostnadseffektivt. Sist, men inte minst, förväntar sig e-handelskunderna allt mer snabba leveranser, oavsett högsäsong eller inte. Allt detta skapar konkurrenskraft. Vi tror därför att det är vanskligt att vara utan robotlager i framtiden, särskilt om man skall hantera stora volymer i rask takt, säger Ingebjørg Tollnes, kommunikationschef på Komplett.
"Automation drivs av volym"
Skönhetsbutiken Lyko har idag inte ett robotlager men har kommunicerat att de ska investera 85 miljoner kronor i ett automatlager. När vi frågar Lykos vd Joanna Hummel om man kan klara sig utan automation eller robotlager i framtiden, svarar hon följande:
- Ja, det är fullt möjligt men allt beror på volym. I vårt fall kan vi fortsatt driva en effektiv drift idag på 1-skift och fortfarande få ut orders i önskad takt – utifrån vårt kundlöfte. Men med ökad volym behöver en övergång till flerskift ske, vilket medför en ökad kostnad. Så för oss är övergången till automation driven av volym, säger Joanna Hummel.
Joanna berättar också att hon tror att vissa branscher kan få det svårare att automatisera lagret än andra, beroende på vilken fysisk beskaffenhet som produkterna har. Lykos skönhetsvaror sägs dock vara lätta att till exempel automatisera ner plocktiden på.
"Inte med väldigt litet sortiment"
Anton Malmberg, vd och medgrundare av KitchenTime, är också inne på att robotlager kanske inte är för alla, även om de själva lagt tiotals miljoner på en AutoStore-lösning.
- Det finns säkert lägen där automation inte är rätt. Har man till exempel ett väldigt litet sortiment sett till antal artiklar, går det troligtvis att få en hög effektivitet i en manuell lagerlösning. Man kan även ha ett sortiment som är svårare att automatisera hanteringen av. Jag tror dock att för de flesta e-handlare som satsar på en snabb tillväxt, så är någon form av lagerautomation en nödvändig ingrediens för att kunna hantera tillväxten och samtidigt erbjuda en bra servicenivå, säger Anton Malmberg.
Anton Malmberg är samtidigt övertygad om att vi framöver kommer att få se fler e-handlare ta klivet till robotlager och då även tidigare i tillväxtresan än vad vi sett hittills.
Win-win med människor
En mycket framgångsrik e-handlare, i ungefär samma storlek som KitchenTime, är Partykungen. Partykungen har inte något robotlager och företaget har inte heller uttalat någon plan kring automation. Joel Svensson, vd och grundare på Partykungen, tror först och främst på människor:
- Vi tror på att hitta rätt sorts arbetskraft. Vi har bland annat ett gott samarbete både med Arbetsförmedlingen och Samhall, där till exempel monotona arbetsuppgifter, så som många av de moment som går att automatisera, passar väldigt bra för en del individer som annars har svårt att få jobb på arbetsmarknaden. Det blir en win-win för alla då vi får konkurrenskraftig arbetskraft som är duktiga på enklare arbetsmoment och samtidigt slipper vi investera i robotar, säger Joel Svensson.
Han utesluter dock inte att robotar kan komma att bli en del av företagets logistik i framtiden.
- När det gäller pack och plock är vi fortfarande för små för att vinna på att investera i en större automations-anläggning, då det fortfarande är ganska dyra installationer. På längre sikt tror vi dock att det kan bli lönsamt även för oss, i och med att våra volymer går upp och priset för robotlager går ner, säger Joel Svensson.
Det är dock inte bara hundramiljonersbolag som Partykungen som inte hoppat på robotlagertrenden. Dustin, som omsätter runt 9 miljarder kronor, har ännu inte skaffat robotar - även om de förstås har en del automation inom logistiken. Eva Ernfors, informationschef på Dustin, berättar hur e-handelsjätten ser på saken.
Kan man klara sig utan ett automatiserat lager i framtiden?
- Nej, åtminstone så måste delar av hanteringen automatiseras för att hålla en bra kundupplevelse, genom att korta ner hanteringstiden i lagret och för att vara kostnadseffektiv. För de flesta går det säkert ganska enkelt att standardisera och automatisera vissa delar relativt lätt, medan andra delar av produktionen kan vara mer utmanande, säger Eva Ernfors.
Vi frågade även e-handlarna om de har planer på ytterligare automation framöver och nästan alla svarade ja. De som redan har ett robotlager kikar på att automatisera ytterligare delar av logistiken och de som hittills är utan tänker i alla fall automatisera vissa delar av sina flöden. Det verkar helt enkelt som att automation är framtiden och när man når en viss volym så kanske ett robotlager blir nödvändigt för att överleva.