Konsumentverket meddelar idag att Konsumentombudsmannen (KO) stämmer den kända svenska influencern Kenza Zouiten. Stämningen gäller brott mot marknadsföringslagen.
LÄS ÄVEN: Influencer fälls för samarbete med Kenzas e-handel
Kenza ska enligt KO gjort en rad inlägg om ett visst solglasögonmärke, där vissa varit markerade som samarbeten, medan andra inte varit det.
- Det är viktigt att den som följer en influencer enkelt ska kunna se när ett inlägg är reklam och när det är något som personen berättar om eller visar upp som privatperson, utan att ha fått betalt. Det här är en relativt ny och stor reklammarknad och därför tycker KO att det är viktigt för både branschen och konsumenterna att få vägledande domar på området. Det ska vara tydligt både för företag och följare vad som gäller, säger Gunnar Wikström, processråd vid KO.
"Föll utanför mitt samarbete"
Kenza Zouiten håller inte med KO om kritiken. Hon menar på att inläggen som inte varit markerade "gjordes av helt fri vilja" utan ett kommersiellt syfte bakom.
- Mitt bolag Kenza Zouiten AB har i dagarna blivit stämt av KO. Det gäller inlägg jag gjorde för ungefär 2 år sedan som KO menar var reklam. Jag håller inte med KO eftersom inläggen föll utanför mitt samarbete med Chimi Eyewear, de gjordes av helt fri vilja utan ett kommersiellt syfte bakom. Jag bar solglasögonen på bilderna för att jag genuint tyckte om dem och inte för att det fanns en överenskommelse bakom. Inläggen som jag fått betalt för och som står med i vår överenskommelse kring vårt samarbete har jag självklart reklammarkerat. Nu tar en domstolsprocess vid och så småningom får vi se vad domstolen kommer fram till, säger Kenza Zouiten.