Sist vi hörde ifrån e-handelsföretaget Junkyard skulle de öppna sin första fysiska flaggskeppsbutik. Butiken beskrevs som "ett naturligt steg i företagets utveckling". Men en helt vanlig butik blev det inte. Den nya lokalen togs fram med e-handeln i åtanke.
– Har vi inte varan i butik kan vi hjälpa våra kunder att beställa online, antingen för hemleverans eller för att hämta upp här i butiken. Genom vårt samarbete med Instabox har vi även möjlighet att agera pick-up point för alla typer av online beställningar, inte bara från vår egen hemsida, sa vd:n Ted Boman.
LÄS ÄVEN: Junkyards nya flaggskepp blir pick-up för andra e-handlare
Och nu, snart ett år senare, kan vi läsa i Junkyards årsrapport att bolaget fortsätter att öka försäljningsmässigt. Omsättningen för räkenskapsåret 2018 landade på 301 miljoner kronor, jämfört med 286 miljoner året innan. Resultatet däremot sjönk till minus 8 miljoner kronor, jämfört med 2017 när resultatet låg på drygt en miljon.
Satsar på ny marknad
Junkyards hemmamarknad är Sverige, men sajten finns också på den danska, norska, finska och franska marknaden översatt på respektive språk, samt i form av en Junkyard.com-sida som den resterande delen av världen kan använda. Under 2018 breddade bolaget sin representation i Europa och lanserade även en tysk version av sin e-handel.
– Våren 2018 lanserade bolaget Junkyard.de på den tyska marknaden, och i augusti öppnade bolaget en ny butik i Stockholm. Huvuddelen av omsätttningen sker via hemsidan Junkyard.se och via egen butik, skriver Junkyard i sin rapport och tillägger:
– Bolagets försäljning sker i svenska kronor, danska kronor och euro men en stor del av inköpen sker i Hongkong och USA. Bolaget är därmed utsatt för en valutakursrisk kopplat till dessa valutor.