ANNONS

Juli blev näst bäst någonsin för Mios e-handel

Juli blev näst bäst någonsin för Mios e-handel
Mios personal levererade försäljningsökning igen

Fortsätter att öka med cirka hundra procent månad för månad.

ANNONS

Efter en stark julimånad kan möbelvaruhuset Mio rapportera att företaget under de senaste 12 månaderna har ökat sin omsättning med en miljard kronor. Det innebär att målet för helåret 2017 nu är satt till sex miljarder, vilket är en 20-procentig ökning mot förra årets facit.

När vi når Mios VD Björn Lindblad på telefon intygar han att det är “full fart” på försäljningen, inte minst i företagets e-handel - som även tidigare har visat upp fina försäljningssiffror.

- Sommaren har varit jättebra och juli blev faktiskt vår näst bästa månad någonsin på webben, vilket förstås är jättekul, säger han.

"Tuffare och tuffare att ligga på 100%"

Enligt Björn Lindblad landade ökningen för Mios e-handel på strax under hundra procent i juli. Det innebär att månaden trots allt inte var långt ifrån att klättra upp på förstaplatsen i företagets e-handelsstatistik.

- Det är tuffare och tuffare att ligga på hundra procent men hela våren har varit jättebra för oss. Vi växer och säljer mer i alla kategorier.

Björn Lindblad berättar att Mios e-handel nu har varit igång i tre år, och att det har blivit dags för möbelvaruhuset att fila på hur den ska utvecklas för att växa även i framtiden. Det handlar till exempel om att erbjuda mer inspiration och snabbare och mer flexibel leverans på en större del av sortimentet.

Ska utöka e-handelssortimentet 

Företaget vill också utöka mängden varor som går att beställa via Mios e-handel. Som det är i dag måste man till exempel besöka en Mio-butik om man vill göra en skräddarsydd beställning på en viss soffmodell.

- Det hade varit spännande att kunna öka köpbarheten genom att erbjuda de här produkterna och de valmöjligheterna fullt ut via webben också, säger Björn Lindblad.

Vad tror du annars att den starka sommarförsäljningen beror på? Vädret?

- Det är klart att hade det varit 30 grader varmt hela juli så hade det påverkat. Då hade det sålts fler glassar och färre möbler. Men samtidigt finns det en bra köpkraft i marknaden och vi hade förberett oss väl för att kunna möta efterfrågan.  

Den allra bästa e-handelsmånaden i Mios historia är fortfarande januari 2017. Då nådde försäljningen sin högsta nivå hittills. 

LÄS ÄVEN: Leveransflopp hos Mio: "Vi är medvetna om problemet"

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se