En vilja att påverka och ett brinnande intresse för internationalisering inom e-handeln, men också överraskningen i hur lätt det är att som e-handlare bli stämd utomlands för något som man själv inte skulle se som ett problem. Det sistnämnda hände Jörgen Bödmar när hans företag skulle expandera till Tyskland.
- Jag tittade runt lite och hittade då EMOTA. Och jag kände att jag ville vara med och påverka. På den vägen är det, säger han.
Tror på att hjälpa andra företag
Nu går Jörgen Bödmar in på sitt fjärde år som ordförande för den europeiska e-handelsorganisationen. Det vanliga är att man innehar posten i tre år men e-handlaren från Kalmar blev tillfrågad av Freddy Sobin, som är ordförande för Svensk Digital Handel (SDH), om att inneha ordförandeposten under ett fjärde år. Precis som många andra nationella branschorganisationer för digital handel är SDH medlemmar i EMOTA.
Är det lite som med andra presidenter att man som mest kan ha rollen i åtta år?
- Haha, nej, det finns ingen sån gräns. Men jag kommer att vara ordförande detta året ut så får vi se sen.
Sedan i vintras är Jörgen Bödmar inte längre VD för e-handelsföretaget DesignOnline som han själv har grundat en gång i tiden. Men han är fortfarande en stark förespråkare av att dela med sig inom branschen, och lägger en hel del tid på att nätverka.
- Det är den modellen jag tror på, att man som företagare ska hjälpa andra företag.
Via arbetet i Bryssel - som för övrigt sköts ideellt - har han fått en hel del kontakter som har varit värdefulla när DesignOnline har tittat mot andra marknader. han tycker att fler e-handlare borde göra sig själva tjänsten att lyfta blicken utanför Sveriges och Nordens horisont.
- Varför inte Kina eller Afrika? Jag tror ibland att man som e-handlare bör tänka varför inte snarare än varför. Sverige med sina tio miljoner invånare är ungefär som Paris i storlek. Den marknaden kommer inte att räcka till för att e-handeln ska kunna växa som den gör i dag.
"Utan lönsamhet - felaktig affärsmodell"
En annan sak som engagerar Jörgen Bödmar är fokus på lönsamhet, och han är lite fundersam kring varför tillväxten inom e-handeln många gånger har fått högre status än lönsamheten.
- Men om ett bolag ökar från 250 till 500 miljoner och fortfarande inte är lönsamt ser jag inte hur det ska gå ihop senare heller. Då är kanske hela affärsmodellen felaktig, menar han.
Uppdraget i Bryssel kräver att Jörgen Bödmar är på plats i Belgien ungefär en gång varannan månad. Han är fortfarande delägare i DesignOnline där han även har en plats i styrelsen. Dessutom har han styrelseuppdrag i ytterligare bolag.
- Det är ungefär så mycket man hinner med, om man ska hinna göra annat också alltså.
LÄS ÄVEN:
De är e-handlarnas röst i EU: "Vissa förslag är ren galenskap"