Stadsföreningen Jönköping City ska inom kort dra igång en e-handelsutbildning som riktar sig till butiker i stadens centrum. Under utbildningens gång ska deltagarna bland annat få ta del av information om lokala aktörer som lyckats med att utöka sin närvaro på nätet, rapporterar nyhetssidan Jmini.se.
– Vi vill gärna vara proaktiva när det gäller webben och e-handel. Vi står nu mitt i ett paradigmskifte där det är webben som ökar mest, säger Jesper Lidhjelm Steén, VD för Jönköping City.
"Finns de som är jätteduktiga"
Och Jönköping är inte den enda staden i Småland som satsar extra på e-handel. Tidigare har till exempel Värnamo lanserat en satsning på gemensam e-handel för ortens butiker. Enligt Jesper Lidhjelm Steén är det en förutsättning för mindre butiker att hänga med i den digitala utvecklingen om de ska ha en chans att locka kunder även i framtiden.
- Det finns de som är rädda och kör ner huvudet i sanden och det finns de som är jätteduktiga, säger Lidhjelm Steén om butikerna i Jönköping.
Han ser dock ingen risk för att satsningarna på e-handel kan medföra färre kunder i butikerna i Jönköping, eftersom människor fortfarande kommer att vilja mötas i stadens centrum. Däremot tror han att handeln kommer att se annorlunda ut när butiker och e-handel går samman allt mer.
- Det går mot att man efterfrågar mindre butiker. Det blir mer åt showroom-hållet, säger Jesper Lidhjelm Steén.