ANNONS

Jollyroom riskerar böter på 3 miljoner kronor

Jollyroom riskerar böter på 3 miljoner kronor
Texter och bild som Jollyroom blivit stämda för

Bröt enligt KO mot förbudet.

ANNONS

Jollyroom har kritiserats av Konsumentverket flera gånger på grund av att de under flera år haft ständiga rea- och utförsäljningskampanjer, trots att priserna inte varit lägre än vanligt. Varje gång ska Jollyroom ha lovat Konsumentverket att bättra sig. Men eftersom företaget inte gjort det de lovat, lämnade Konsumentverket över ärendet till Konsumentombudsmannen, KO, i september.

- Vi beklagar kritiken från Konsumentverket och tar den självklart på stort allvar, svarade Ole Sauar, Jollyrooms vd, i en tidigare kommentar.

Konsumentombudsmannen vidtog rättsliga åtgärder mot Jollyroom, som stämdes för att ha brutit mot marknadsföringslagen. Patent- och marknadsdomstolen utfärdade då ett förbud för Jollyrooms vilseledande reareklam i väntan på den slutliga domen. 

LÄS ÄVEN: Jollyroom stäms av KO för påhittad rea

Mer exakt, men förkortat, fick Jollyroom förbud för att "vid marknadsföring av varor använda sig av uttrycken "sale" eller "lagerrensning" eller andra uttryck med motsvarande innebörd, om inte försäljningen sker under en begränsad tid och priserna inte är väsentligt lägre än Jollyrooms ordinarie priser för motsvarande varor" med vite om 3 miljoner kronor.

Jollyrooms missvisande kampanjer har dock fortsatt, trots löften om att de ska rätta sig. Nu har KO granskat företagets påståenden om utförsäljning och bedömt att Jollyroom har brutit mot förbudet. 

Den 5 februari ska Jollyroom ha mejlat ut ett nyhetsbrev till sina prenumeranter, och likaså den 7 februari. De båda nyhetsbreven hade, enligt KO, samma innebörd. Rubrikerna var "Allt ska bort!" med en text undertill om att riktigt bra priser gäller på "utgående sortiment" och att det "gäller så långt lagret räcker". Detta bedömde KO som ett påstående med motsvarande innebörd som "lagerrensning" som då bröt mot det förbud som Jollyroom fick.

KO analyserade även Jollyrooms prishistorik och kom fram till "att utförsäljningspriserna (det senaste uttagna priset) för varorna i stort sett är jämförbara med Jollyrooms ordinarie priser. Jollyroom har därmed enligt KO gjort sig skyldiga till en överträdelse av Patent- och marknadsdomstolens "intermistiska förbud". Därför vill Konsumentsombudsmannen att Jollyroom döms till att betala vitet om 3 miljoner kronor.

RÄTTELSE: Det stod tidigare i artikeln att Jollyroom hade dömts till att betala vitet på tre miljoner kronor. Rätt är att KO har krävt att Patent- och marknadsdomstolen ska döma ut det aktuella vitesbeloppet. Jollyroom skriver i ett mejl till Ehandel.se att företaget kommer att bestrida anklagelserna.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se