Scandinavian E-Business Camp 2014 är i full gång och då passar e-handelsleverantören Jetshop, som driver konferensen, på att presentera lite nyheter. Tidigare i morse berättade de om sin nya satsning på specialanpassad kundtjänst, och nu meddelar Jetshop att man förvärvar resterande andelar i mjukvaruföretaget Keycrunch.
– Vi investerade tidigt i Keycrunch och har sedan början imponerats över bolagets enastående tillväxt och förmåga att utveckla världsledande mjukvara för annonsering via viktiga kanaler som Google AdWords och Google Shopping. Affären skapar även stora synergier med vår plattform för så kallad Retargeting annonsering, säger Christian Zanders, VD för Jetshop.
Jetshop inledde ett strategiskt samarbete med Keycrunch redan hösten 2013 och våren 2014 gjorde man även en strategisk investering i företaget. Nu tar man det alltså ytterligare ett steg.
– Vår mjukvaruplattform för att förenkla annonsering via Google har mottagits med stor framgång av kunder över hela världen. Detta förvärv ger oss nu möjlighet att tillsammans öka vår internationella tillväxttakt, säger Alan Zabihi som är medgrundare och VD för Keycrunch AB.
Internationell expansion
Den globala efterfrågan av lösningar som underlättar Internetannonsering är enligt Jetshop större än någonsin. Allt fler e-handelsföretag har börjat inse värdet av lösningar som förenklar, automatiserar och förbättrar annonseringen.
Keycrunch molnbaserade mjukvarutjänst gör det möjligt för e-handlare att enkelt annonsera hela sitt sortiment via Google AdWords. Deras senaste mjukvarulösning gör det även möjligt att enkelt få fler kunder till e-handelsbutiken via Google Shopping, som är Googles nya annonseringslösning för e-handel.
Affären är även startskottet på en internationell expansion av Jetshops affärsområde Jetshop AdTech, med sikte på ett starkare partnernätverk i främst Europa.
– Vi har idag främst kunder i Sverige men vår satsning på ett globalt partnernätverk har redan börjat generera allt fler kunder från andra delar av världen. Under den närmaste tiden kommer vi framförallt arbeta med att utvidga vårt europeiska partnernätverk. Vi kommer på sikt även att utöka vårt tjänsteutbud med stöd för Facebook, Retargeting och prisjämförelsesidor, säger Alan Zabihi.
Källa: Press