Ni har förmodligen inte missat att Ehandel.se tillsammans med Ehandelsstaden Borås håller i en kompetensdag för e-handelsbranschen. Denna kommer att ta plats i Borås den 10 maj mellan 08:30 och 16:00 på Textile Fashion Center. Vi kallar dagen eCademy och den startades ur ett mycket stort behov av att vi alla i branschen behöver samlas och diskutera det gap som finns mellan utbildning och e-handel just nu. Det är även en chans för de med rätt digitala kunskaper att hitta ett jobb.
Nelly- och ZooZoo-grundaren, Jarno Vanhatapio, som idag driver den nya modehandeln NA-KD.com har upplevt detta gap under uppstarten av sitt nya projekt. NA-KD har snabbt gått ifrån ett fåtal anställda till närmare 60 personer. Att snabbt hitta digital kompetens är inte helt lätt visar det sig och vi vände oss till Jarno för att få hans unika syn på kompetensen inom e-handel i Sverige.
Vi vet att du letat mycket nytt folk till din e-handelssatsning NA-KD, hur har det gått att fylla positionerna?
- Vi har ökat rejält och gått från 10 till 60 anställda på tio månader. Och vi får fortfarande mellan två och fem ansökningar om dagen. Det vi har haft svårt att hitta är utvecklare och digitala marketing managers. Allt annat har vi överflöd av i ansökningskorgarna.
Vad är ditt bästa tips för att hitta rätt personer? Bästa kanal och metod?
- Sociala medier helt klart! Billigt och vår målgrupp finns där. Vår egen karriärsida är dock den som nu genererar mest trafik och ansökningar. 300 personer om dagen besöker den trots att den inte är klar och vi inte har börjat pusha för den än.
"En snabb skola i verklig e-handel"
Skulle du säga att e-handlare kräver för mycket av de arbetssökande eller är kunskapsnivån låg överlag? Hur tycker du att e-handelskompetensen ser ut i Sverige idag?
- Väldigt varierande tyvärr. Vår största rekryteringsbas är genom våra praktikanter som marineras i vårat tänk och recept. Så i 8 av 10 fall anställer jag talangfulla råämnen istället för folk med imponerande CV:n. Den senaste månaden har fyra praktikanter klarat provet och fått anställning från sommaren. Vi har alltid mellan 15 och 30 praktikanter här. De går en snabb skola i verklig e-handel. Men som sagt, vi söker mest efter folk med rätt attityd - allt annat får man lära sig snabbt här då vi har många människor med 13 års e-handelserfarenhet som internutbildar om vårt "recept".
- Vi lägger mest vikt på attityd och att de är smarta och uthålliga nog för att klara "resan". Vi jobbar i genomsnitt mellan 200 och 250 timmar i månaden och vi har en inofficiell arbetstid på 9,5 timmar. Men visar man rätt prestation så kan man bli delägare. Väldigt många av de anställda är delägare och vi har optionsprogram som man kan komma med i.
Allt fler företag verkar ge belöningar till de som tipsar om exempelvis en bra programmerare. Hur ser du på den utvecklingen? Har ni gett ut någon hittelön på en tjänst?
- Det låter bra men i teorin så har det inte fungerat för oss tyvärr. Vi har provat med 5 000 och 10 000 kronor. Det har ej fungerat. Men det kan fungera för andra.
"Utbildningarna behöver bli fler"
Hur ser du på de utbildningar som finns idag inom e-handel, behöver de bli bättre eller bara fler?
- Behövs definitivt bli fler och som vanligt så finns det ett glapp mellan vad vi e-handelsbolag verkligen behöver och vad som lärs ut på skolorna. Planen borde sättas ihop med en grupp e-handlare. Men det som är positivt är att praktikperioderna har blivit längre. Vi behöver minst tre månaders praktiker. Det behövs mer utbildningar inom online marketing. Alldeles för många kommer ut som webmasters idag och det yrket finns knappt längre. Man har specialroller.
Vi måste förstås också fråga hur det går för NA-KD? Några nya utvecklingar?
- Vi har en del att berätta, men vi kommer berätta om det senast i juli när vi har stängt första halvåret. Vi har så mycket som rullar ut nu under våren. Sajten är 20 procent av vad vi har planerat att den ska bli. Så vi vill få ut dom funktionerna först.