Enligt LinkedIn så har jag, Julius Gunnilstam, drivit Ehandel.se-redaktionen sedan 2011. Helt ärligt så minns jag inte exakt när allt började men det startade med att jag skrev vårt nyhetsbrev Ehandelsnytt och den första upplagan av det gick ut i mars 2010.
Under en lång tid var Ehandel.se i princip bara jag och precis som många e-handlare är jag nog en mångkonstnär snarare än expert inom ett enskilt område.
Ehandel.se växer och frodas
Förra året tog vi Ehandel.se till nästa nivå. Dan Nilsson, som är grundaren av sajten, anställde Michael Wictor som VD och sedan dess har det gått fort framåt. Vi är idag sju anställda och framtiden ser ljus ut på alla sätt. Ehandel.se växer, våra nya tjänster går bra och Emeet-expansionen har tagits emot med öppna armar.
Ett problem är dock att jag som varit här längst behövs på flera områden inom företaget och då blir det svårt att samtidigt leda redaktionen, som nu är en helt egen avdelning, framåt. Därför kommer vår duktiga reporter Johanna Allhorn att ta över rollen som chefredaktör. Vi kommer även att inom kort anställa en ny reporter som kommer att sitta med oss på plats i Helsingborg.
Vad händer med Julius?
Vad händer då med mig? Det är inte helt spikat ännu då vi fokuserar på att få rätt på den nya redaktionen först och främst. Jag kommer dock inte att lämna det redaktionella och jag kommer att skriva saker varje vecka. Jag kommer även att fortsätta att skriva nyhetsbrevet som många av er läsare uttryckt extra kärlek till.
Övrig tid kommer jag att arbeta med olika områden inom företaget. Precis som min personliga Twitter (@julgun) så fint anger så är jag född dataingenjör och jag älskar att effektivisera saker. Redaktionen ska framöver bli ännu snabbare, smidigare och effektivare samtidigt som vi stärker upp med mer mankraft.
Den som styr skutan framöver och har ansvaret för allt redaktionellt är från och med denna nyhet Johanna Allhorn. Jag lämnar härmed över den digitala pennan till vår nya chefredaktör som kan berätta lite mer om framtidsplanerna. Tack till alla läsare för denna tiden, nu vänder vi blad till nästa spännande kapitel av Ehandel.se.
Johanna har ordet
När jag kom till Ehandel.se för drygt ett år sedan hade jag ärligt talat inte en aning om att e-handel var så brett nyhetsmässigt och att jag skulle tycka att e-handel var så intressant som jag nu tycker. Branschen (som jag kallar den även om jag har förstått att en del motsätter sig det ordet) är på stark frammarsch och nyheter inträffar så gott som dagligen.
Den tredje e-handelsvågen
Jag och Julius pratade för en tid sedan med e-handelsprofilen Peter Höjman om att e-handeln har gått från den första vågen på 90-talet med tidiga e-handelsaktörer som Boo.com i kombination med dåligt Internet, till den andra vågen i slutet av 00-talet, då många av dagens stora e-handlare gjorde entré på marknaden.
Jag tror att e-handeln är på väg in i en tredje våg med aktörer som expanderar, slås ut, köps upp, går utomlands, kör nischade koncept, jobbar uteslutande via sociala medier och tusen andra saker. Vi kan se till exempel hur leveransmönstren förändras och marknadsföringen befinner sig i ett skifte och vi vet att vi förmodligen inte har en aning om hur svensk e-handel kommer att ha utvecklats om fem år. Jag ser med spänning fram emot vad som komma skall och att tillsammans med Julius och en ny reporter ta Ehandel.se vidare till nästa steg på resan.
Det bästa av det nya och det gamla
Precis som under Julius tid som chefredaktör ska Ehandel.se framöver vara den självklara platsen för nyheter, information, inspiration, underhållning och avslöjanden kring allt som rör e-handel. Detta oavsett om man som läsare har varit med lika länge som exempelvis Peter Höjman eller om man är som jag själv var när jag kom hit, det vill säga helt ny i branschen. Ni kommer att få se en del förändringar, men vi lovar att alla också kommer att känna igen det som fram till i dag har gjort Ehandel.se så unikt.
Har du tips, frågor eller önskemål angående det redaktionella innehållet på Ehandel.se? Tveka inte att höra av dig till oss på tips@ehandel.se. Med er hjälp ska vi fortsätta att producera Sveriges självklara branschtidning om och för svensk e-handel.