Jabadabado är ett svenskt familjeföretag, grundat 1993, som designar och säljer träleksaker och barnrumsinredning. Företaget omsätter lite över 30 miljoner kronor.
I slutet av förra veckan så gick Jabadabado ut med ett brev till sina återförsäljare där de hänger ut e-handlaren Jollyroom. De anklagar nätbutiken för “prisdumpning”.
- Under en längre tid har vi försök förmå en av våra största Internet-kunder att hålla rätt prisbild på våra produkter, tyvärr utan resultat. Prisdumpningarna har fortsatt, vilket skadar vårt varumärke, skriver företaget och fortsätter:
- Vi har därför nyligen sagt upp vårt avtal med e-handelsföretaget Jollyroom. Läget nu är att vi inte skickar några varor till Jollyroom. Antagligen fortsätter deras prisdumpning av våra produkter till deras lager är slut. Hoppas ni har förståelse för detta.
"Jollyroom som avslutade samarbetet"
Enligt Jollyroom så var det dock det omvända som hade hänt:
- Vi brukar inte kommentera enskilda samarbeten med leverantörer men den informationen är felaktig. Det var Jollyroom som valde att avsluta samarbetet med Jabadabado på andra grunder. Om det motsatta hade varit sant så hade det varit allvarligt då prisstyrning är direkt olagligt, säger Frida Ekholm, kommunikationschef på Jollyroom, och fortsätter:
- Jollyroom är dessutom ett av få företag i vår bransch som växer med lönsamhet vilket är ett resultat av en marknadsmässig prisbild som gynnar både leverantörer, oss och våra kunder. Inte prisdumpning.
Ni kan se Jabadabados meddelande i sin helhet nedanför: