ANNONS

JS Energi fann hål i marknad - omsätter nu miljoner

JS Energi fann hål i marknad - omsätter nu miljoner
Fredrik Stoltz

JS Energi Service började e-handla med reservdelar till värmesystem när det stod klart att det fanns ett behov av produkterna samtidigt som ingen verkade vilja sälja dem.

ANNONS

Fredrik Stoltz äger JS Energi Service tillsammans med kollegan Peter Borgman. Sedan april förra året säljer de reservdelar till värmesystem på nätet, något som visat sig vara mycket efterfrågat. När december var slut hade försäljningen kommit upp i 1,4 miljoner.

- Jag fick mycket frågor i stil med “var får jag tag i de här delarna?” och “jag har ringt dit men det är ingen som vill ta i det” och då såg jag att det fanns ett behov på marknaden, säger han.

- I år skulle jag gissa på att vi landar någonstans mellan fyra och fem miljoner. Det är en magkänsla som säger att med den takten vi växer så kommer vi att ligga där.

Beställningar värda upp till 25 000 kronor

Sedan starten har företagets sortiment utökats från ett fåtal produkter till 66 000 och Fredrik Stoltz förutspår att den nuvarande siffran har dubblats när det här året är över. I nuläget får JS Energi Service in ungefär 20 beställningar om dagen, som kan variera mellan hundra och 25 000 kronor i värde.

- Vi har ett helhetssortiment till de stora etablerade märkena, och i dag har vi egentligen kunder över hela Europa. Så en liten sak som ingen ville ta i blev väldigt stort på väldigt kort tid. Det visar att vi gör stor skillnad och hjälper många som tidigare hade problem inom det här området. 

Fredrik Stoltz tror att framgångarna beror dels på god service och omtanke om kunderna, och dels på att det tidigare varit svårt att veta var man skulle handla till exempel filter till en värmepump. Sedan starten har JS Energi hittat sin egen nisch, som är ett mellanled mellan tillverkaren och de servicefirmor som beställer in reservdelarna till sina kunder, privatpersonerna. Och den potentiella marknaden är stor. Fredrik Stoltz uppskattar att det finns en miljon värmepumpar i Sverige.

- Vi tror att det bästa sättet att nå eftermarknaden är att stötta och hjälpa kunden under hela livslängden av värmesystemet och vara tillgänglig när det gäller reparation och underhåll. Då har man en god chans att få frågan när det är dags med utbytet av hela systemet.

Plattform för kunder i Danmark

Men det händer också att privatpersoner handlar direkt av JS Energi Service. I dag står B2B och B2C för ungefär hälften vardera av bolagets försäljning.

- Vi har nu en stor tillväxt i B2B-ledet och det är då naturligt för oss att hjälpa och stötta dem ytterligare med en förbättrad plattform som bland annat kan möjligöra en tidsbesparing vid orderläggning samt möjlighet till integration med affärssystem.

Trots att JS Energi Service, som är baserade i Helsingborg, inte aktivt har marknadsfört sig utomlands har företaget fått en hel del utländska kunder, inte minst i Danmark. Inom de närmsta veckorna är planen därför att öppna en plattform i grannlandet, som ska inrikta sig särskilt på att underlätta för företagskunder.

- Det har aktualiserats utifrån att kunderna har behövt tjänsten så pass mycket att de gjort ett köp trots att det bara har varit möjligt att välja leverans till svenska postnummer. Sen är det ett strategiskt beslut vi måste ta. Det finns mycket mer att göra på marknaden i Sverige, men med så mycket förfrågningar vi får från till exempel Danmark kan vi inte ducka det utan vi måste parallellt bygga upp den biten också.

Kombinerar värmepumpar med modelljobb

Vid sidan av företagandet har Fredrik Stoltz även en modellkarriär, med uppdrag för bland andra e-handlaren Gents. Han berättar att han har många intressen och gillar att testa nya saker.

Fredrik pryder Gents hemsida

- Gents är ett fantastiskt bolag tycker jag, så när jag fick frågan var det självklart att jag skulle ställa upp. Plus att arbetet som modell skiljer sig väldigt mycket från allt annat vilket också är inspirerande.

Är det svårt att hinna med båda delarna? Ni har ju en del att göra på JS också.

- Man får prioritera. JS är ju det jag prioriterar först, det är där jag lägger mitt fokus i dag. Men det finns alltid mer tid än vad man tror.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap