Bråket mellan de två e-handelsgiganterna ska enligt Internet Retailer bottna i att Alibaba försökt få handlare som deltar i företagets Singles' Day-kampanj att inte samtidigt samarbeta med andra e-handelsplattformar. För att visa sitt missnöje ska JD ha vänt sig till State Administration for Industry & Commerce, den del av den kinesiska regeringen som har till uppgift att bevaka konsumenternas intressen.
- Efter att tagit emot rapporter från ett dussintal detaljhandlare om att en konkurrent pressade dem att dra sig ur JD.com:s Singles' Day-kampanjer, har vi formellt krävt en utredning från SAIC, uppger JD.
"Välkomnar konkurrens"
Båda företagen satsar naturligtvis stort på readagen Singles’ Day den 11 november, som på bara några år blivit Kinas största e-handelsdag. Alibaba, som under förra årets kampanj ska ha sålt varor för motsvarande nio miljarder amerikanska dollar, uppges dock ta den uppkomna situationen med ro.
- Alibaba välkomnar konkurrens eftersom det gagnar kunder, handlare och leverantörer. Det bidrar också till tillväxten och utvecklingen av e-handelns ekosystem, vilket i sin tur kommer att gagna vår verksamhet, säger en talesperson för Alibaba enligt IR.