Sportkedjan Intersport meddelar idag att de vÀnt en negativ trend. Företaget kan nÀmligen rapportera "en stark utveckling och ett positivt resultat" för 2018. Under förra Äret ska Intersport samtidigt implementerat en ny vÀrdegrund, vision, mission och affÀrsidé.
- Flera stora och viktiga initiativ Àr i drift och vi kan presentera ett positivt rörelseresultat för 2018. Det har varit vÄrt mÄl och Àr en bekrÀftelse pÄ att vÄra initiativ till förÀndring ger resultat, sÀger företagets vd Marcus Wibergh i ett pressmeddelande.
LĂS ĂVEN: Intersport visar hela sortimentet digitalt
Företaget vill bli bÀst pÄ omnikanal, ett omrÄde man nyligen investerade i med ett nytt butikskoncept.
E-handeln vÀxer kraftigt
Satsningarna pÄ e-handel har ocksÄ visat sig ge resultat. Intersport meddelar nÀmligen ett positivt rörelseresultat pÄ 5 miljoner kronor (före avskrivningar och avsÀttningar). TillvÀxten sker bara i e-handeln.
- FörsÀljning pÄ jÀmförbara butiker blev 1,5 procent lÀgre jÀmfört med föregÄende Är. DÀremot har e-handeln vuxit kraftigt och den digitala handeln ökade med 72 procent totalt, skriver företaget.
Intersport minskade sina kostnader med cirka 60 miljoner kronor under 2018. Detta samtidigt som investeringar har gjorts i ny plattform, nytt kassasystem och nytt centrallager i NÀssjö.