Under hösten 2016 lanserade Indiska sin nya e-handel, som bland annat skulle vara bättre anpassad för mobilen. Det senaste halvåret har bolaget bland annat arbetat med att koppla ihop sin e-handel med Instagram, med syftet att öka sin försäljning genom inspiration.
Sedan en tid tillbaka visar Indiska upp både sina egna och kundernas Instagram-bilder i sin e-handel. Utöver "Handla våra Instagram-favoriter", där Indiskas egna bilder visas upp, finns även hashtagen #myindiska där kundernas och Indiskas bilder samsas om utrymmet.
- Kunderna litar mer på innehåll från andra kunder än på traditionella produktbilder. Det här skapar en verklighet runt produkten och det tilltalar kunderna, säger Niclas Hemminger till Ehandel.se.
"Det är win-win"
Det nya Instagramupplägget, som Indiska gör tillsammans med startupen Flowbox, ska ha inneburit en stark förbättring för Indiskas e-handelskonvertering. Niclas Hemminger delar inte med sig av några exakta siffror, men menar att kundernas bilder definitivt ökar både trafiken, konverteringen och snittkvittot.
- Vi uppmanar våra kunder att dela sina Instagrambilder med oss genom att använda hashtagen #myindiska. När våra kunder väljer att använda vår hashtag bevisar det att de är riktigt nöjda och vill visa upp sitt köp för andra, vilket vi tycker är superkul, förklarar han.
Och någon brist på kundgenererade Instagrambilder på Indiskas produkter råder det enligt Niclas Hemminger ingen brist på.
- Kunderna delar gärna med sig och på så sätt kan de inspirera andra kunder. Det är win-win. Kunderna får spridning av sitt material och vi får mer inspirerande innehåll till vår e-handel.
Det finns förstås fler företag än Flowbox som arbetar med Instagramrelaterad e-handelsförsäljning, men i det här fallet kunde Indiska vara med och påverka upplägget själv genom att vara med och utveckla produkten enligt sina behov.
- Jag gillar att arbeta med startups där jag kan vara med och påverka. Det kan man inte med större bolag på samma sätt. Baksidan är förstås att man får lägga mer tid på utveckling än man hade gjort annars. Men i det här fallet tycker jag att det har fungerat bra, säger Niclas Hemminger, e-handelschef på Indiska, till Ehandel.se.
"Roligt om vi kan inspirera andra"
På Indiskas förstasida visas företagets åtta senaste Instagrambilder från det egna flödet @indiskaofficial. Därifrån kan kunderna klicka sig vidare för att köpa produkterna de är intresserade av. Den som går in på Indiskas Instagram i mobilen kan via en länk på företagets profilsida hitta till samma plats.
Är det en utmaning att hitta bra sätt att nå ut till kunderna via just Instagram?
- Ja, eftersom Instagram begränsar en ganska mycket. Det går ju till exempel inte att länka direkt från bilderna på Instagram till produktsidor på Indiska.com.
En av de största fördelarna som Indiska säger sig ha fått genom sitt nya partnersamarbete är att Indiska ständigt har ett flöde av nytt innehåll i sin e-handel. Genom att blanda kundernas bilder med de egna produktbilderna blir det helt enkelt mer variation och inspiration än det hade blivit utan kundernas bidrag, säger Niclas Hemminger.
Tittar ni något på att sälja via andra sociala medier?
- Nej, Instagram är idag den största kanalen för användargenererat innehåll och därför fokuserar vi på det som en start, säger Niclas Hemminger, och fortsätter:
- Vi tycker att vi ligger i framkant när det gäller användargenererat innehåll och hoppas att vi kan inspirera andra.
Användarinnehåll på varje produktsida
En utmaning med att använda konsumenternas bilder till att driva försäljning är att det kanske inte finns användarbilder på varje produkt i sortimentet. Har en kund till exempel lagt upp en bild på en av Indiskas kaffekoppar, går det inte alltid att visa upp relaterade bilder på kaffekoppar som andra kunder har tagit. Därför kompletteras Indiskas bilder i nuläget med de senaste som har taggats med #myindiska på Instagram, snarare än liknade produkter från samma kategori av produkter.
- Just nu fyller vi på med de senaste bilderna med hastagen #myindiska om det saknas bilder till den aktuella produkter, men på sikt är planen istället att vi ska kunna visa relaterade instagram bilder inom samma produktkategori, avslutar Niclas Hemminger.