IKEA omsätter omkring 30 miljarder euro och har verksamhet i 42 länder. 80 procent av omsättningen står dock Europa för, med Tyskland som största marknad. Men av de 42 länderna är det bara i 13 som IKEA har någon form av e-handel.
- Vi kunde ha varit snabbare. Det erkänner jag. Men eftersom vi är sena kan vi hoppa över ett steg i den tekniska utvecklingen och gå direkt till mobiler och surfplattor, säger IKEA:s VD Peter Agnefjäll till CNBC.
Ny webbshop och fokus på logistik
Enligt Peter Agnefjäll ska IKEA:s onlinenärvaro dock utökas rejält. I takt med att omsättningen för hela bolaget växer, förväntas också omsättningen inom e-handeln att bli allt större. Ehandel.se har tidigare skrivit om att möbelföretaget bland annat jobbar med att utveckla en click- and collect-lösning, och enligt CNBC arbetar IKEA för närvarande både med en ny webbshop och med logistiklösningar för att lättare kunna få ut sina leveranser. Allt för att få e-handeln att växa.
- I dag är den delen av vår verksamhet värd en miljard euro men om fem eller sex år kommer den summan att ha vuxit till fem miljarder euro, spår Peter Agnefjäll i intervjun.