Med bland annat mindre butiker i centrala lägen och stora e-handelslager som ska skicka onlinebeställningar direkt hem till kunderna, har det varit tydligt att Ikea i allt större utsträckning prioriterar e-handeln.
LÄS ÄVEN: Premiären avklarad för Ikeas första e-handelspopup
"Inte ett enkelt beslut"
Men prioriterar man en sak måste man prioritera bort något annat, och nu meddelar Ikea att det nya e-handelsfokuset kommer att leda till omorganisationer. I dag presenteras ett sparpaket, som går ut på att 150 tjänster varslas i Sverige, Belgien och Nederländerna. De aktuella tjänsterna uppges finnas inom till exempel marknadsföring, kommunikation, hållbarhet och HR, och ungefär hundra av dem ska vara i Sverige.
- Det här har inte varit ett enkelt beslut eftersom våra medarbetare är en viktig del av vår framgång. Vi kommer hantera denna situation i linje med våra värderingar och stötta alla berörda medarbetare. Vi är i nära dialog med facket för att hitta den bästa lösningen för varje medarbetare, säger Tolga Öncü, Retail Manger, IKEA Group, i ett pressmeddelande.
LÄS ÄVEN: Ikeas e-handel omsätter 672 miljoner - i Sverige
Fokuserar på digitala lösningar
Enligt TT handlar omorganisationen och de varslade tjänsterna om att Ikea vill satsa på bland annat "nya digitala lösningar". Enligt nyhetsbyrån är det fortfarande oklart exakt hur många tjänster som kommer att beröras när förhandlingarna är klara, och Ikea utesluter inte att det blir tal om fler sparpaket längre fram.
- Nu går vi in en ny era där vi ska lägga till och komplettera varuhusupplevelser med nya varuhusformat, mindre butiksformat där vi kan komma närmare stadskärnor och ha fokus på digitala lösningar, säger Tolga Öncü till TT.