Mot en kostnad på 998 kronor kan Ikeas e-handelskunder numera få sina varor hemlevererade inom ett dygn. Företaget har nämligen lanserat tjänsten "Expressleverans", som ska innebär att kunden får sina varor inom 24 timmar. Ofta ska leveransen dock kunna ske inom tre till sex timmar.
Priset på 998 kronor gäller dock bara för beställningar med ett värde på upp till 20 000 kronor. Order för över 20 000 kronor kostar 2 495 kronor att få hemlevererad inom ett dygn.
Levererar från varuhusen
Ikeas knep för att få till så snabba leveranser som möjligt är att skicka ut e-handelsbeställningarna från något av de 20 varuhus som företaget har runt om i Sverige.
– Vi vill leda detaljhandelsutvecklingen i Sverige och använder nu vår fördel med att ha hela vårt sortiment på 10 000 produkter tillgängligt via våra 20 varuhus runt om i landet. Nu kan våra kunder beställa online och få hemleverat inom 24 timmar, säger Miki Tabakovic, ställföreträdande försäljningschef för Ikea Sverige, i ett pressmeddelande.
LÄS ÄVEN: Stor invigning av IKEA:s nya e-handelslager
Paketskåp testas
Kunder som tycker att tjänsten Expressleverans är i överkant, men ändå inte själva vill plocka upp sina varor på Ikeaföretagets varuhus, kan istället välja tjänsten "Beställ och hämta".
Att använda sig av Ikeas Click&Collect-lösning, som också ska finnas tillgänglig på alla Ikeas varuhus, kostar 99 kronor. Hos Ikea i Helsingborg och Enebyängen kan kunderna dessutom plocka upp sina e-handelsbeställningar i paketskåp som är öppna dygnet runt.
LÄS ÄVEN: IKEA:s e-handel omsätter 672 miljoner - i Sverige
399 kronor för långsammare leverans
Ikea, som av allt att döma verkar ha lagt en del tid på att se över sina e-handelsleveranser, erbjuder slutligen också en mer långsam hemleverans. Den kostar 399 kronor att använda, och då kommer leveransen inom fem till tio arbetsdagar. Även i det fallet stiger dock leveranskostnaden i takt med att ordervärdet ökar.
- Vi vill överträffa våra kunders förväntan på tillgänglighet och enkelhet oavsett hur, var och när man handlar. Vi satsar därför på ännu bättre varuhusupplevelse, starkare servicetjänster och på riktigt bra digitala plattformar, såklart ihopkopplade med våra fantastiska kundservicemedarbetare. Alla delar spelar viktiga roller och stärker varandra i kundens upplevelse av Ikea, avslutar Miki Tabakovic.