Ikea meddelade nyligen att man innan årets slut ska lansera sin första e-handel i Australien. Till en början rör det sig om ett testprojekt, eller en onlineportal som man valt att kalla det, men under våren 2017 ska en fullskalig e-handel vara på plats.
I dagsläget erbjuder möbeljätten e-handel i 13 av de 28 länder där man är verksamma och under de senaste tre åren har onlineförsäljningen ökat med drygt 40 procent per år. Trots det står nätet bara för cirka 3 procent av Ikeas totala omsättning.
Nya system till sommaren
Under förra verksamhetsåret sålde Ikea för drygt 9 miljarder kronor online. En siffra som ska öka till 38 miljarder kronor inom två år och senast 2020 ska e-handeln stå för tio procent av företagets försäljning.
Och för att lyckas med det jobbar möbelhandlaren nu på nya e-handelslösningar, något som Ikeas koncernchef Peter Agnefjäll berättar om i en intervju med Di Digital.
– Vi förbereder Ikea för att bli en återförsäljare i flera kanaler. Vi investerar i tre stora plattformar som ska ge oss en ny webbsida, en ny e-handelslösning och ett nytt orderhanteringssystem, säger Peter Agnefjäll.
Distributionen är en stor utmaning
Enligt Agnefjäll är de tre plattformarna en mångmiljardinvestering och tanken är att de ska lanseras i Storbritannien under sommaren. Under 2017 ska de rullas ut på samtliga Ikeas marknader.
Något som innebär att Australien mycket väl kan bli en av de första marknaderna som får ta del av de nya plattformarna. Det samtidigt som landet redan i höst kommer att agera testpilot när Ikea lanserar sin onlineportal.
Ikea kommer att testa en rad olika leveransmodeller, däribland det nya e-handelskonceptet med mindre butiker som agerar både showroom och utlämningsställe, i väntan på den internationella e-handelslanseringen
– Den stora utmaningen blir hur vi ska lösa distributionen av varor på alla våra marknader på ett kostnadseffektivt sätt, säger Peter Agnefjäll.