När ICA Gruppen i går presenterade sin rapport för årets andra kvartal stod det klart att koncernens omsättning hade ökat med 2,7 procent till drygt 26 miljarder kronor. Försäljningen på nätet hade också ökat och nu ska 179 ICA-butiker vara anslutna till företagets onlineplattform.
Men trots framgångarna väljer ICA att sänka sina e-handelsmål för i år. Tidigare har det hetat att mellan 250 och 300 butiker skulle sälja på nätet när 2016 led mot sitt slut, men när de senaste siffrorna presenterades igår ska VD:n Per Strömberg ha sagt att ICA siktar på att 225 butiker är anslutna i slutet av året.
- Det är aningen lägre än det vi tidigare kommunicerat, sade han enligt nyhetssidan Computer Sweden.
Nyanställd CDO ska utveckla ICA digitalt
Anledningen till att ICA backar ska vara att lanseringarna har försenats eftersom företaget har behövt förbättra funktionerna på sin tekniska plattform. Det ska också ha konstaterats att e-handelsupplägget inte funkar så bra för mindre ICA-butiker och nu är tanken att i första hand de större butikerna ska komma igång med onlineförsäljningen.
Enligt den nya kvartalsrapporten har ICA avslutat rekryteringen av en CDO, Chief Digital Officer. Valet föll på Peter Muld som tidigare arbetat med digital transformation på SAS. I sin nya roll ska han utveckla ICA:s digitala erbjudande på koncernnivå.